Pratende robot haalt vuilnis op

Een robot die zelfstandig vuilnis opzuigt en mensen vraagt om afval weg te gooien.

Misschien kom je deze robot volgend jaar tegen in de binnenstad van Zwolle. Zes studenten van de opleiding hbo-ict werkten aan het onderstel van de robot. Een volgende groep gaat er na de zomer mee verder. Het resultaat wordt donderdag 8 juni gepresenteerd tijdens de Winnovation, waar vijftig studentgroepen hun innovatieve digitale producten en diensten presenteren.02-Pratende robot haalt vuilnis op-win 17-01 juni 2017

Student Gerrit Vrieling: “We hebben sensoren ingebouwd zodat de vuilnisrobot zelfstandig kan rijden en nergens tegenaan kan botsen. Daarnaast zijn we met een andere sensorfunctie bezig zodat de robot iemand kan volgen.” Het idee kwam van een basisschool die meedeed aan een wedstrijd om de stad Zwolle schoner te maken. Windesheimstudenten werken dit plan uit voor het commercieel bedrijf Art of Robotics. “Het doel is om op een leuke manier afval op te halen en mensen bewuster te maken van afval op straat,” vertelt Gerrit. (SP)

Er zijn 1 reacties op «Pratende robot haalt vuilnis op»

1. Bert Grave - docent techniek - Gymnasium Celeanum schreef:

Leuk dat dit idee weer opgepakt wordt. Het is twee geleden door het team Clever Cleaners van basisschool de Parkschool bedacht. Zij wonnen toen de Waste Battle. Vier van de vijf teamleden zitten nu op het Gymnasium Celeanum.