Carlijn schaatst wéér vijf seconden sneller

Windesheimstudente Carlijn Achtereekte was afgelopen weekend dé sensatie in de Nederlandse damestop. In het Noorse Hamar snoepte ze alwéér vijf seconden van haar persoonlijk record af.

Met haar tijd van 7.12,57 minuten op de vijfduizend meter was ze onverwacht de snelste van alle Nederlandse vrouwen die meededen aan de wereldbekerwedstrijd in Hamar. In de B-groep werd ze vierde, boven Moniek Kleinsman en Jorien Voorhuis.

De 20-jarige calostudente zit met haar tijden nog slechts enkele seconden verwijderd van die van de Europese topschaatssters. “Ik had ’s ochtends op de tribune naar de vrouwen van de A klasse zitten kijken en zag Cindy Klassen 7.13 minuten rijden. Onvoorstelbaar dat ik ’s middags sneller zou rijden dan zij”, vertelt Carlijn.

Een val uit de ringen in de sportzaal van Windesheim, één week voor vertrek naar Hamar, zorgde bijna voor een kink in de kabel. De schouderblessure die ze daarbij opliep werd met een speciale shockwave therapie behandeld. “Ik heb er nog steeds last van, maar gelukkig was ik voldoende hersteld om te kunnen schaatsen.”

Vorige maand reed Carlijn op het NK in Heerenveen al zes seconden van haar persoonlijk record af. “Ik had gehoopt om daar nu nog één of twee seconden af te kunnen snoepen. Maar dat ik meer dan vijf seconden sneller zou rijden had niemand verwacht.” (EM)