Thuis in het ruige Bretagne

Kjell van Wijlandt is bassist van de band Assorted Travellers. Het gezelschap uit Almere trok naar Bretagne om daar, in een aardappelschuur en een kapelletje, hun allereerste plaat op te nemen.

Zon, zee, ruige kust, een voorbijvliegende meeuw, een mooie vrouw die door de golven loopt en hippe muzikanten in het duingras. De videoclip van het nummer ‘Minding Nobody’ is net een stukje uit een arthousefilm. Assorted Travellers trok voor de clip en de opname van debuutplaat ‘Wild Heart’ naar Frankrijk, naar de ruige kust van Bretagne. Windesheimstudent Kjell: “Vlakbij ons huisje stond een aardappelschuur die we van de eigenaar best mochten gebruiken. Daar hebben we het grootste deel van onze nummers opgenomen. Het was dé perfecte plek. Mensen uit de buurt kwamen langs om te kijken en namen courgettes en aardappelen mee. Iedereen was supervriendelijk.”

Opnemen in een kapelletje
Maar waarom Frankrijk, Almere is toch ook mooi? Kjell, tweedejaars student maatschappelijk werk en dienstverlening aan Windesheim Flevoland: “We wilden een videoclip maken en de sfeer die we zochten was nergens in Nederland te vinden. Alexander, onze zanger, is gek op Frankrijk en kende de regio. Het was er perfect qua sfeer. We namen een cameraman, geluidsman en een producent mee en we gingen gewoon op pad.” Als de bandleden geen nummers aan het opnemen waren, gingen ze naar het strand of verkenden ze de omgeving. “Onderweg zagen we een kapelletje waar we helemaal weg van waren. Ook dit gebouwtje straalde zo’n geweldige sfeer uit! Onze producer is naar het gemeentehuis gereden en heeft gevraagd of we er opnames mochten maken. Ze moest weliswaar haar paspoort tijdelijk afgeven als borg, maar we hebben er heerlijk gespeeld.”

Rockabilly
De muziek van Assorted Travellers valt in het hokje Americana / folk. Hun debuut-EP ‘Wild Heart’ brachten ze in maart uit. Kjells rol is basgitarist en contrabassist. Dat laatste instrument kocht hij een jaar of vijf geleden, tweedehands. Hij leerde erop te spelen door veel te oefenen en filmpjes op internet te bekijken. “Ik was toen al fan van de muziek waarin dit instrument een grote rol speelt, van die ouderwetse rockabillymuziek zoals The Stray Cats en ook het beginwerk van Elvis Presley.” Muziek is, op z’n zachtst gezegd, een belangrijk onderdeel van Kjells leven. “Ik krijg een goed gevoel van muziek maken en ik hoop dat anderen dat ook van onze muziek krijgen. Op het podium voel ik me ontspannen en zen. Als band zijn we tijdens optredens op zijn sterkst. Dan sta ik echt te genieten.”

In de Melkweg
Als beginnende band die net een eerste EP heeft uitgebracht, zou je denken dat die al bij alle mogelijke geïnteresseerden uit de muziekindustrie in de mailbox zit. Maar dat is niet het geval. “We maken gewoon heel graag muziek. Over het binnenhalen van een platencontract hebben we het eigenlijk nog niet gehad. Dat zou natuurlijk mooi zijn. Aan de andere kant wil ik ook gewoon lekker muziek maken zoals wij dat willen.” Op 29 augustus staat Assorted Travellers in De Melkweg, tijdens de Sena POPnl Awards. Een landelijke wedstrijd voor goede, nieuwe bands. De jury bestaat uit programmeurs van poppodia uit heel Nederland. “Wie weet wat daar nog uit komt. Daarnaast zijn we bezig met een paar kleine festivals. We zijn gewoon lekker aan het spelen.” Over grote ambities heeft hij nog niet echt nagedacht. “Muziek is mijn hobby, iets waar ik van geniet. Ik studeer ook gewoon en wil daar ook wat mee gaan doen. We zien wel wat er gebeurt.”

Tekst: Tessa Klooster