‘De bikinironde viel mee’

In bikini over de catwalk, daar moet je lef voor hebben. En laat logopediestudente Vera Vonk (18) nu zo moedig zijn. Tijdens de finale van Miss Teen Flevoland, mét die beruchte bikinironde, eindigde de Almeerse schone op de tweede plek. Het was haar allereerste Miss-verkiezing.

‘Een vleeskeuring? Dat gevoel had ik in eerste instantie wel toen ik tijdens de casting in bikinimijn rondje voor de jury moest lopen. Maar de tweede keer was dat gevoel helemaal weg. Dan word je zo in beslag genomen door wat er allemaal gebeurt. En iedereen juicht als je de catwalk opstapt. Het gevoel dat je dan hebt, is onbeschrijflijk!” Vera Vonk is tweedejaars logopedie aan Windesheim Flevoland. Op 16 april deed ze mee aan de provinciale voorronde van Miss Beauty of the Netherlands, de missverkiezing van Nederland. Ze was daarvoor benaderd via Facebook, door de Miss Teen Flevoland van vorig jaar. “Ik dacht dat ik het niet zou kunnen en heb lang getwijfeld. Maar alleen al zo’n casting leek me een leuke ervaring. En dat werd het ook!”

Best gestrest
Vera deed mee in de categorie Miss Teen of Flevoland (15 tot 19 jaar) na een casting met zeventig kandidaten. In de finale in Urk nam ze het op tegen twaalf andere dames. Kwamen de stereotiepe snerende opmerkingen en valse acties voor? Vera: “Hoewel iedereen best gestrest was, merkte ik niets van concurrentie. Iedereen hielp elkaar juist. Overigens is dat waar veel mensen naar vragen: of we onderling heel vervelend tegen elkaar zijn. Maar dat is niet zo. Natuurlijk keek iedereen tijdens de casting wel naar de ander. Naar hoe andere meiden eruit zien. Maar dat is het.” Tijdens de finaledag startten de missen met een openingsdans, stelden ze zich voor aan jury en publiek en vervolgden ze met de bikinironde. “Dat was helemaal niet zo eng als ik had verwacht. Je bent zo met andere dingen bezig. Goed lopen op hakken, bijvoorbeeld. Voordat ik aan dit avontuur begon, had ik namelijk nog nooit op hakken gelopen, haha! Ik heb thuis heel veel geoefend in de huiskamer en met traplopen. Nu vind ik hakken geweldig!”

Andere rondes waren de galaronde en de vragenronde. Want een miss moet natuurlijk meer zijn dan alleen mooi. “De jury vroeg aan mij wat het mooiste was dat ik had meegemaakt in mijn leven. Ik dacht: ‘Shit!’ Die hoopte ik nu net niet te krijgen.
Ik heb oprecht geantwoord dat het een ontwikkeling was waardoor ik heb geleerd om voor mezelf op te komen en niet met de groep mee te doen. Aan het eind van de middelbare school keerde een groep goede vriendinnen zich tegen me toen ik ook meer met andere mensen wilde optrekken. Toen moest ik voor mezelf opkomen en dat heb ik gedaan.”

Miss Teen of the Netherlands is onderdeel van de Miss-verkiezing: Miss Beauty of the Netherlands. Deelnemers in deze categorie zijn tussen de vijftien en negentien jaar. Hun deelname bestond uit drie onderdelen: een stemronde die meetelde voor 20 procent, de activiteiten voor 30 procent en de presentatie tijdens de finale: 50 procent. Per provincie gaat een winnares naar de landelijke finale op 10 september. Daar strijden zij om de titel. Missen die door de casting kwamen, kregen onder andere een fotoshoot en een catwalktraining.

Dubbel gevoel
Aan eind van de dag was het zover: de bekendmaking! In het publiek wachtten haar moeder, schoonmoeder en vrienden gespannen af. Haar vriend, die stage loopt op Curaçao volgde de ontwikkelingen via WhatsApp. “Ik voelde me heel rustig, want ik verwachtte niet zo hoog te eindigen. Toen ik hoorde dat ik bij de top drie zat, was ik dus ook heel verbaasd. Ze maakten eerst nummer drie bekend en dat was ik niet, toen ging het wel kriebelen, hoor. Dat ik tweede werd, was toen eigenlijk toch ineens dubbel. Ik was heel blij voor de ander, maar ik baalde ook wel een beetje. Ik was er bijna. Gek, hè? Terwijl ik aanvankelijk weinig verwachtte.” Vera ging naar huis met een sjerp, een tiara en de titel: First Runner-Up. Als de winnares voor de landelijke finale in september toch niet mee wil of kan doen, mag zij. “Maar die kans is nihil, want de miss wil natuurlijk heel graag.” En haar vriend? “Die is hartstikke trots. Hij zei over de telefoon dat hij niet anders had verwacht dan zo’n mooie plaats in de finale.”

De smaak te pakken
De logopediestudente kijkt terug op een hele mooie ervaring. “Je leert jezelf presenteren tijdens zo’n verkiezing en het is ontzettend goed voor je zelfvertrouwen. Ik had nooit gedacht dat ik in bikini voor een grote groep zou durven lopen. Maar ik heb het gedaan en dat neem ik voor altijd mee. Deze ervaring geeft me zelfvertrouwen. Ik weet dat ik het kan.” En nu? De smaak te pakken? Vera: “Haha, ja. Ik heb me zelfs al ingeschreven voor een volgende verkiezing: Miss Impress Netherlands, waar Nederlandse en Chinese meiden aan meedoen. Leuk om meer van die cultuur te weten te komen. En de winnares mag naar China! Geweldig. Ik ga me niet voorbereiden, gewoon mezelf zijn. Dat werkte bij deze verkiezing ook.”

Tekst: Tessa Klooster
Foto: Gerben Rink