Ballads en rauwe randjes

Op Pinkpop spelen met zijn band Another Piece of the Puzzle, dat is de toekomstdroom van student Quinten. Maar zo ver is het nog lang niet: er wordt nog druk gewerkt aan een debuutplaat, die in oktober moet verschijnen.

“Die gaat divers worden”, belooft Quinten Leistra. De tweedejaars sociaal pedagogische hulpverlening is één van de twee frontmannen van band Another Piece of the Puzzle. De vijf leden spelen sinds een kleine twee jaar samen. Deze zomer gaan ze hun stinkende best doen tijdens het opnemen van hun eerste EP, een ‘plaat’ met vijf nummers. Quinten: “We hebben allemaal een eigen smaak. De één houdt van grunge, de ander van bluesrock, weer een ander van britpop en onze gitarist Pieter houdt van Jimi Hendrix. Hij zorgt vaak voor een bijna psychedelische sound. Dat brengen we allemaal bij elkaar. We hebben een ballad die heel tekstueel wordt en twee hardere, typische rocknummers en een vrolijk uptempo nummer met een rauw rockrandje.”

Frustratie naar de wereld

En wat kunnen we qua teksten verwachten? “Ook onze voorkeur voor teksten is verschillend. Uiteraard schrijven we over liefde. Dat is onvermijdelijk. Als ik alleen schrijf, gaat het vaak over een soort frustratie die ik naar de wereld heb. We zijn jong, twintig, maar we lopen nu toch al tegen die dingen aan die niet zijn zoals we hadden verwacht. Eén van mijn nummers gaat over verlies, over iemand die ik heb verloren.” Quinten denkt even na. “Daar wil ik liever niets over vertellen. Je kunt het nummer interpreteren zoals je zelf wilt. Het kan voor een ander ook gaan over liefde die je voor iemand voelt of over een vriendschap die is verbroken.” “Maar we spelen ook vrolijke nummers hoor! Er is zoveel in het leven waar je blij van wordt, dat interessant is. Een relatie bijvoorbeeld, het vertrouwen dat je in elkaar hebt.”

Release in Zwolle
Another Piece of the Puzzle had bijna niet voor de opnames van de EP hoeven te betalen. Althans, als ze de finale van het Studentenbandfestival 2016 hadden gewonnen. Want hoewel de bandleden enthousiast publiek hadden en ‘het lekker deden’, greep Another Piece of the Puzzle naast de hoofdprijs, die onder andere bestond uit opnametijd in een studio. Quinten: “We hebben allemaal een bijbaan en sparen ervoor. Onze EP zal dan in oktober of november uitkomen.” Een presentatie in Zwolle ligt voor de hand. Want net als zijn medebandleden is de zanger en gitarist hier opgegroeid. “Daarom zou het echt super zijn als we de release in Hedon kunnen doen!”

Pinkpop
Hoewel ze nog niet zo lang bestaan, hebben de bandleden al een paar leuke optredens gehad. “We stonden in poppodia in Hengelo, Leeuwarden, Zwolle en Deventer. Daarnaast hebben we meegedaan aan een benefietconcert voor kinderrechtenorganisatie Save the Children in Haarlem. Het klinkt cliché, maar het is gaaf om je steentje bij te kunnen dragen. En natuurlijk was het leuk om naar de andere kant van het land te gaan en daar contacten te leggen. Wie weet wat voor optredens dat oplevert. We hopen natuurlijk op steeds grotere podia te spelen met als hoogtepunt Pinkpop. Mijn droom is om te kunnen leven van de muziek. Maar tot die tijd richt ik me op het afronden van mijn studie en natuurlijk op het maken van de EP.”

Tessa Klooster