Topmodel en Supertalent

Een nieuw Grandcafé met terras, een Windesheimstudente in Hollands Next Top Model, een nieuw onderwijsconcept. Wat waren in het vorige studiejaar de gespreksonderwerpen bij studenten en medewerkers?

k03-Special(02)-win Eerstejaarsspecial-30 juni 2016Studenten met ‘beauty & brains’ haalden het afgelopen studiejaar regelmatig de hogeschoolkrant. Logopediestudente Vera Vonk werd tweede in de Miss-Flevoland verkiezing. Journalistiekstudent Ben Copeland liep bij modeshows in Milaan over de catwalk. Een student van Windesheims lerarenopleiding, Laurie Kruitbosch, zat als model in de race bij het tv-programma Hollands Next Top Model.

Sportief talent was er ook: student sport & bewegen Kingsley Ehizibue kwam in het eerste van PEC Zwolle. Pabostudente Reina Anema scoorde als langebaanschaatsster bij de NK’s. Jeroen Remmé, student commerciële economie, timmerde aan de weg in een minder bekende sport: als ‘bakkenist’ in de NK motorraces met zijspan.

Breakdancer en sph-student Jeroen van de Ven deed mee aan het Duitse tv-programma Das Supertalent. En journalistiekstudent Joey Boon werd bestuurslid van de Landelijke Studenten Vakbond.

Anderek03-Special(01)-win Eerstejaarsspecial-30 juni 2016 studenten vielen op door succes met eigen bedrijfjes. Niels Voorn, student business it & management, verkocht wereldwijd films gemaakt met zijn drone-camera. Zijn studiegenoot Daan Gönning boerde goed met ‘Watermelon’, een platform waarmee bedrijven WhatsApp kunnen inzetten als klantenservice.

Minder toetsen, meer stof
De voorbereidingen voor ‘het nieuwe onderwijsconcept’ kwamen afgelopen jaar ook volop in de win’. De opleidingen willen meer zelf bepalen hoe ze hun onderwijs inrichten. Veel van boven opgelegde regels voor modules, tentamens en roosters gingen overboord. In het nieuwe concept moét minder en mag méér. De opleidingen werden ingedeeld in teams die zelf de regie nemen. Ze mogen vakken anders aanbieden en lokalen anders indelen. Studenten krijgen minder toetsen, maar wel meer stof per toets. Vanaf 1 september zullen de eerste vijftien opleidingen officieel beginnen met dit concept. De andere volgen in 2017 en 2018.

Windesheimlector Rob Bovens kreeg (nog meer) bekendheid met zijn landelijke niet-drinken actie ‘IkPas’. De lector pleitte ook voor een alcoholverbod in de Windesheimcafé’s, wat niet bij alle studenten in goede aarde viel. Met of zonder alcohol: deze zomer zal de onderverdieping van gebouw G omgebouwd worden tot een Grandcafé met terras, dé nieuwe plek voor debatten, recepties of om bij te praten met een cappuccino.

Studieadvies vervalt
Windesheim steeg afgelopen jaar van de vijfde naar de tweede plaats in de Keuzegids. Windesheim Flevoland had ook reden voor een feestje. De locatie vierde zijn vijfjarig bestaan en kreeg er een mooie locatie bij in de Nieuwe Bibliotheek tegenover De Landdrost. De Almeerse opleiding hbo-ict behaalde Windesheims hoogste tevredenheidsscore in de nationale studenten enquête. En de Almeerse pedagogiekdocente Paulien van den Burg werd uitgeroepen tot docent van het jaar.

Minder tevredenheid was er over het gebruiksgemak van de elektronische leeromgeving N@tschool, de leverancier moest een nieuwe versie maken die komend jaar gaat draaien.
Bij onderwijsdomein gezondheid en welzijn heerste bezorgdheid over inkrimpingen en samenvoegingen. En bij domein bewegen en educatie verliepen de samenwerkingsplannen voor een gezamenlijke ‘Graduate School’ met Hogeschool Utrecht moeizaam.
Maar het meest verrassende nieuws kwam vlak voor de vakantie. Het bindend studieadvies voor tweedejaarsstudenten (dat zij de propedeuse binnen twee jaar gehaald moesten hebben) verviel van de ene op de andere dag na een reeks landelijke rechtszaken. Reden voor menig tweedejaars om juichend de vakantie in te gaan!

Er zijn 1 reacties op «Topmodel en Supertalent»

1. Daan Gönning schreef:

Leuk artikel, lees hem nu pas 🙂