‘Minder aan het handje genomen’

Het hbo is best even wennen als je net van de middelbare school komt. Wat zijn de grootste verschillen?

k12-Stemming Lotte-win Eerstejaarsspecial-30 juni 2016“Je wordt minder aan het handje van de docent genomen en je moet veel meer dingen zelf uitzoeken. Ik liep er bijvoorbeeld tegenaan dat ik een lokaal moest reserveren voor m’n slb-gesprek, terwijl ik had verwacht dat mijn docent dat zou doen. En soms moet je fouten maken om je te ontwikkelen. Anders groei je niet.”
Lotte Sielias (21) derdejaars pedagogiek

k12-StemminTim-win Eerstejaarsspecial-30 juni 2016“Op de middelbare school ben je heel erg bezig met wat anderen van je vinden. Status en groepsvorming zijn belangrijk. Als homo was ik vaak ‘bang’ voor de vooroordelen van anderen. Hier is iedereen volwassener en kun je gewoon jezelf zijn.”
Tim van Rees (23)
vierdejaars maatschappelijk werk en dienstverlening

k12-Stemmin bart-win Eerstejaarsspecial-30 juni 2016“Op de middelbare school krijg je een beetje van alles. Een beetje aardrijkskunde, een beetje economie. En alles heel algemeen. Op het hbo ga je veel meer de diepte in en zijn je vakken veel specifieker. Je bent gericht aan het leren voor het beroep dat je later gaat uitoefenen.”
Bart Klumpers (24)
eerstejaars pabo

k12-Stemmin Tamar-win Eerstejaarsspecial-30 juni 2016“Hier is het veel leuker! Op de middelbare school word je als kind behandeld, op het hbo als een volwassene. Je ouders worden bijvoorbeeld niet gebeld als je wegblijft uit de les. Die vrijheid is fijn. Je maakt een nieuwe start, ook met je eigen ontwikkeling. Als scholier was ik wat introvert, hier leerde ik uit m’n comfortzone stappen.”
Tamar de Vries (21)
vierdejaars journalistiek
k12-Stemmin Annemiek-win Eerstejaarsspecial-30 juni 2016“Ik kom uit een dorp met een kleine middelbare school. Op Windesheim is alles veel groter. Zo hebben we colleges met tweehonderd studenten tegelijk, in een grote collegezaal. Daar moest ik in het begin aan wennen. Toch voel ik me geen nummer, want het contact met bijvoorbeeld je mentor is heel persoonlijk.”
Annemiek Edel (21)
derdejaars pedagogiek