Eten: ‘Waar ik tot 4 uur ’s nachts op tafel danste’

08 september 2016 – Oud-journalistiekstudent Silke Polhuijs zoekt de beste Zwolse plekken om te lunchen, te dineren of te borrelen. Deze week: ‘De Admiraal’.

Het is een gek idee: de plek waar vroeger de meest legendarische studentennachtjes van Zwolle zich afspeelden, is niet meer. Er zit sinds kort een restaurant in. Wat vroeger danscafé De Joffer was, is nu steakhouse De Admiraal. Je kan er eten. En drinken. En borrelen. Maar veel wilder wordt het niet. Ik neem een lunch in dit restaurant schuin tegenover de Mizu en dwaal af naar vervlogen tijden.

Alleen maar kommer en kwel is het natuurlijk niet. Het pand is namelijk omgetoverd tot een aardig sfeervolle toko. Wat je ziet: donker hout, vintage lampen, een piano in een hoekje, scheepvaart-achtige details. Een soort woonkamer met een thema. Het is een brakke zondag en mijn vriendin en ik turen naar de lunchkaart. Overdag serveert het restaurant allerlei lekkere broodjes: zalm, carpaccio, broodje gezond. Maar omdat we wel wat extra vitaminen kunnen gebruiken, bestellen we allebei een salade. Voor 8 euro 50 krijg ik een enorm bord groenvoer voorgeschoteld, met daarbij onder andere gerookte zalm, zeebaars en garnalen. Prima voer.

Terwijl ik geniet van mijn heerlijke bord eten, kijk ik om me heen. De indeling van het restaurant is niet anders dan vroeger: bar in het midden, waar je vroeger je wijn en baco’s bestelde. De wc’s beneden, waar de condoomautomaten inmiddels zijn vervangen door stijlvol behang. Het is een bizar idee dat ik braafjes op een salade zit te knagen op de plek waar ik even geleden tot 4 uur ‘s nachts op de tafels danste.13-waar-ik-tot-4-uur-s-nachts-op-tafel-danste-02-win-1-08-september-2016

We bestellen een verse jus. Het is rustig op de zondagmiddag, we zijn de enige gasten. Terwijl ik mijn salade niet op krijg, want extreem goed gevuld, werkt mijn vriendin haar complete bestelling weg. Ze heeft de vega-salade, met geitenkaas en balsamico en gedroogde tomaatjes. Helemaal op. We voelen ons megagezond. Da’s nog eens iets anders dan vroeger: toen goten we in dit pand voornamelijk alcoholische ellende naar binnen. Ach ja, daar hebben we nu weer andere tenten voor.