Eten met Maruschka: Couscous salade met avocado en kip

Student en healthfreak Maruschka Rabel gaat voor ons de komende weken gezonde, lekkere recepten posten die je in een handomdraai kan maken. Naast de recepten op onze site kan je haar volgen via Instagram of de website #fitmetmarus.

Foto Maruschka Rabel
Hi there!
De zomer is nu toch echt voorbij en inmiddels zitten we allemaal weer in de schoolbanken en drinken we liters van onze vertrouwde schoolkoffie. Ook is een groot deel van ons begonnen met zijn of haar meeloop- of afstudeerstage en krijgen we zachtjesaan weer structuur in ons dagelijkse leven. Dat stukje structuur staat vandaag centraal in mijn boodschap aan jullie. Hoe brengen jullie structuur aan in jullie eetmomenten? Veel van jullie zullen dagelijks een broodtrommeltje met belegde bammetjes meesjouwen, een andere groep haalt dagelijks hun lunch in de schoolkantine. Benieuwd hoe je structureel gezond kunt eten tijdens de schooldagen? Het antwoord is simpel: mealprep.

Mealprep? Wat is dat dan?
Eigenlijk is het heel simpel. Door eerder na te denken wat je de komende dagen wilt eten, haal je precies de boodschappen in huis die je nodig hebt om die gerechten te maken. Op deze manier vermijd je de ongezonde producten. Ik heb inmiddels de koelkast van mijn afstudeeradres geclaimd en druk deze dagelijks vol met mijn ‘voerbakjes’. Een daarvan is altijd gevuld met magere kwark, de ander is gevuld met een salade waarbij ik rekening houd met de macro’s (voedingswaarden). Deze salade is altijd voorzien van kip/vis/vlees en diverse groenten. Daarnaast heb ik altijd een fles water, een smart bar (reep), rauwe groenten en fruit mee in mijn voedselpakket. Deze bakjes vul is s ‘avonds voor ik ga slapen, zodat ik altijd het juiste eten bij mij heb (ook als ik mij eens verslaap).

Vandaag deel ik een recept voor een lekkere, gezonde en vullende salade met een zelfgemaakte dressing die je makkelijk zelf kunt maken en mee kunt nemen naar school/stage.

Wat heb je nodig?
Voor de salade:
-200 gram kipfilet
– 65 gram couscous
– 2 bosuitjes
– ½ avocado
– 1 tomaat
– handje gemende slamelange

Voor de dressing:
– (plantaardige) yoghurt
– limoen
– handje koriander

Bereiding
Bereid de couscous zoals op de verpakking staat aangegeven. Bak ondertussen de kipfilet goudbruin en voeg de bosuitjes toe. Wanneer de couscous gaar is, giet je de pan af en laat je deze nog even staan. Haal de pan met kip van het vuur en

Voeg vervolgens de gesneden tomaat en avocado toe. Hierna meng je dit met de couscous en de gemende salade en laat je het even afkoelen. Doe het in je vershoudbakje en plaats het pas in de koelkast wanneer het volledig is afgekoeld. De dressing maak je door een schaaltje yoghurt te mengen met het limoensap en de gesneden koriander. Doe deze in een apart bakje. Succes!

XOXO
Maruschka