Gambia: ‘Dit beest legt eitjes onder je huid’

Nynke de Groot, vierdejaars student maatschappelijk werk en dienstverlening, vertrekt binnenkort naar Gambia om daar te werken in een psychiatrische instelling. Elke twee weken doet ze hier verslag van haar belevenissen.

De vertrekdatum komt steeds dichterbij! Ik heb in de afgelopen drie weken mijn zes reis/studie/huisgenoten redelijk goed leren kennen en ik vind ons een leuk team. We volgen samen colleges die als aanvulling op de voorbereiding worden gegeven. Denk hierbij aan vakken als culturele antropologie, teambuilding en projectmanagement. Ook kregen we een flinke reality check bij de vakken security wise (‘ga niet bijdehand lopen doen tijdens een overval’) en ziekten in de tropen (‘dit beest legt eitjes onder je huid’). Maar ik moet zeggen dat het wel goed is je bewust te zijn van alle risico’s en niet te naïef te zijn.

Verder ben ik erg druk met alle afscheidsfeestjes. Die voor familie en vrienden heb ik gecombineerd met mijn verjaardag, waardoor ik naast alle gelukwensen en de ‘wel heel thuis komen!’-opmerkingen, ook nog overladen ben met ontzettend veel lieve en handige cadeaus. Zo ben ik nu de trotse bezitter van een enorme koraalrode koffer, zeker tien miniflesjes Deet, handgel en pleisterspray en kan ik in Gambia muggenvrij slapen onder mijn nieuwe klamboe.

Afgelopen weekend nam ik ook afscheid van mijn collega’s. Per 1 september was ik al gestopt en mijn geel met blauwe kleren (netjes, gestreken en wel) had ik al ingeleverd bij mijn Zweedse baas. Het zo leuk om iedereen nog even te zien. Ik ga het echt missen!

Mijn vriend was dat weekend ook weg en dus kon 10-gambia-dit-beest-legt-eitjes-onder-je-huid-win-2-22-september-2016ik ook alvast uitproberen hoe het is om alleen te slapen. Ik vond het erg saai en eenzaam. Overigens heb ik wel heerlijk geslapen die nacht, maar dat terzijde.

Met het inpakken van mijn koffer ben ik ook alvast begonnen. Na het uitgeven van een godsvermogen bij de plaatselijke drogist denk ik nu wel genoeg spullen te hebben. Mijn koffer was zelfs al te zwaar! Ik heb daarom mijn twee katten maar weer uitgepakt, die zullen helaas toch thuis moeten blijven. Toch best zwaar om alles wat me lief is voor vier maanden achter te laten.

Groetjes,
Nynke

Er zijn 1 reacties op «Gambia: ‘Dit beest legt eitjes onder je huid’»

1. Joy en Niels schreef:

Dikke kus van ons!
    You can do it! Je bent goed in wat je doet:).