‘Achter elke deur kan iemand zitten!’

Opgesloten in een psychiatrische inrichting

De Zwolse escaperoom ‘The Great Escape’ heeft een nieuwe kamer: The Experiment. Drie studenten en win’-verslaggeefster Janine gingen erheen en zochten uit hoe spannend dat ontsnappen nu écht is. Blijven ze uit de handen van de nutty professor?

Stel je eens voor: iemand sluit je op in een freaky ruimte en geeft je een paar kwartier om te ontsnappen door puzzels goed en snel op te lossen, want anders… Je kunt het ervaren in een escaperoom, die sinds een jaar of twee overal in Nederland te vinden zijn.

In Zwolle heb je bijvoorbeeld The Great Escape. Oprichters Laurens van Laar en Johan Post kregen het escape-virus te pakken toen ze in 2014 voor het eerst een escaperoom deden in Boedapest. Laurens: “Het ontsnappen gaf een ontzettende kick en ter plekke besloten we om een room in Nederland te starten.” Al snel was hun eerste kamer in Zwolle, The Mailroom, een feit. “Het was de zesde kamer van Nederland, inmiddels zijn er zo’n driehonderd.”

Paranoia
Studenten Bart Vink, Maartje van der Veer, Herman van Ommen (alle drie van de opleiding sociaal pedagogische hulpverlening) en ik willen wel eens proberen of een escaperoom écht zo spannend is als wordt beweerd. Vol verwachting melden we ons op een maandagavond bij het verlaten ogende PTT-gebouw aan de Westerlaan, waar The Great Escape is gevestigd. In bijbehorende bar The Key drinken we koffie en ijsthee, terwijl we Laurens ondervragen over het concept en de rooms. Bang om te veel over het spel te verklappen, laat hij ons al snel de nieuwste teaser van ‘The Experiment’ zien. Angstaanjagend gelach, gegil, onheilspellende muziek: het lijkt wel een trailer van een horrorfilm. We worden nu toch wel wat zenuwachtig. Maartje: “We moeten wel bij elkaar blijven hoor. Ik durf niet alleen! En mogen de acteurs ons eigenlijk aanraken?” Iedereen die het café binnenstapt, bekijken we wantrouwend: we worden nu al paranoïde, en het spel is nog niet eens begonnen. Toch?

De lat voor de originaliteit van de rooms komt door de stijgende populariteit steeds hoger te liggen. Laurens: “In eerste instantie was een escaperoom een ruimte met puzzels waar je uit moest ontsnappen. Nu is het de uitdaging om een origineel concept te bedenken en extra dimensies toe te voegen.” The Experiment is de nieuwste en grootste room van The Great Escape: je bent een patiënt die meedoet aan een experiment, geleid door een wel heel vreemde dokter. “We gebruiken special effects en real life acteurs in het spel, dat geeft je een heel nieuwe ervaring. Er zijn nog niet veel rooms in Nederland die dat doen!”

Gekrijs en gejammer
We bergen onze tassen op in een kluisje. De sleutel daarvan is ook het enige dat we mee mogen nemen, vertellen dokter De Wit en dokter Janssen. Ze begeleiden ons naar de wachtruimte die we al zagen in de teaser, en laten ons alleen: the game is on! We zien overal bloedspetters en horen gekrijs en gejammer door de muren komen. Ondanks het feit dat we weten dat het een spel is, zit ons hart constant in onze keel. Alles in de ruimte heeft de potentie om ons een hartverzakking te bezorgen. Bart, terwijl zijn blik is gericht op een nog ondefinieerbaar object: “Ehm, is er iemand die dit ding open durft te maken? Straks zit er iemand in!” En als Maartje, uit blijdschap dat we een puzzel op weten te lossen, per ongeluk iets omstoot, jagen wij als echte vrouwen de mannen de stuipen of het lijf met ons gegil.

Elk item in de ruimtes kan onderdeel van een van de vele puzzels zijn. Geheimzinnige afbeeldingen herbergen letters en ogenschijnlijk normale teksten bevatten cryptische omschrijvingen. Maartje kijkt vertwijfeld naar een knopje: “Waar zou deze voor zijn? Ik durf hem eigenlijk niet zo goed in te drukken, wie weet wat er dan gebeurt!”. Als we in een kamer bijna vastlopen met nog dertig minuten op de klok, heeft Herman een ingeving die, zoals veel van de puzzels, teamwork vereist. Wij volgen zijn aanwijzingen op. Herman: “Jongens, ik hoor iets. Probeer code 7832 eens?”
Met nog anderhalve minuut op de klok ‘overleven’ we het experiment uiteindelijk op het nippertje. Herman: “Nu al? Ik heb het gevoel dat we nog maar een half uur bezig zijn!”

Lichte paniek
Dokter de Wit, die in het dagelijks leven een vriendelijke jongeman blijkt te zijn, geeft ons nog een kort kijkje achter de schermen. “Het kost weken voordat je doorhebt welk item waar hoort te staan en hoe alles precies in elkaar zit. En ja, we kijken en luisteren met elke groep mee. Sommige bakken er helemaal niks van, dus we bescheuren ons regelmatig!”

escapeNog steeds beduusd lopen we terug naar het café. Bart: “Ik zit nog helemaal in die mindset van het spel. Alle filters zijn uit, alles in de kamers lijkt relevant. Je wordt hier echt ongezond paranoïde van!” Herman: “Achter elke deur kan iemand zitten, dat houdt je constant alert.” Bart: “Toen ik alleen was in een ruimte voelde ik een lichte paniek opkomen. Ik had zelfs al iets op het oog waarmee ik de doorgedraaide dokter neer zou kunnen slaan!

Janine Sterenborg

Korting voor studenten

• Ook eens proberen? Vul de code ‘escapewindesheim’ in bij je reservering en je krijgt 10 euro korting per reservering op maandag en dinsdag.