Weekend: ‘Geweldig leuk, ondanks de blauwe plekken’

Thyrza Kiewik, tweedejaars studente psychomotorische therapie, was dit weekend bont en blauw. Ze deed mee aan het Wereldkampioenschap Paintball in Parijs.

Wow! Het WK? Hoe dat zo?
Ik speelde eerst op redelijk hoog niveau volleybal, maar dat leverde me erg veel stress op waardoor ik af en toe ging paintballen om mijn hoofd leeg te maken. Maar van het één kwam het ander, en voor ik het wist speelde ik ineens voor het nationale damesteam. Zo ben ik er vanzelf ingerold, met als recent toppunt dus dit WK in Chantilly, Parijs. We zijn op de vijfde plek beland, wat niet gek is als je je bedenkt dat ik pas minder dan een jaar speel!

Hoe combineer je topsport met je studie? Want de vakantie is voorbij.
Dat is best lastig inderdaad. Paintball is geen officiële sport bij het NOC NSF, dus ik kan helaas geen topsportstatus krijgen. Dat houdt in dat er op school dus geen rekening mee gehouden wordt, wat wel gebeurt bij sporten als voetbal of hockey. Ik ben elk weekend in het buitenland om te trainen, en ik ben gemiddeld vijf keer in de week aan het fitnessen of paintballen, dus je snapt dat dat wel eens voor problemen zorgt.

Ik hoor niet vaak van paintballende meisjes. Klopt dat?
Ja, helaas spelen er maar weinig Nederlandse meisjes paintball, wat erg jammer is. Ondanks de blauwe plekken is het echt geweldig leuk, en je komt op de mooiste plekken van de wereld. Wie wil dat nou niet?

Joppe Varkevisser