Eten met Maruschka: Een bananasplit als ontbijt

Communicatiestudent en healthfreak Maruschka Rabel gaat voor ons de komende weken gezonde, lekkere recepten posten die je in een handomdraai kan maken. Naast de recepten op onze site kan je haar volgen via Instagram of de website #fitmetmarus.

Foto Maruschka Rabel

Je kent het wel. De dagen worden korter, kouder en wanneer je  ‘s ochtends wakker wordt is het een ware strijd om je bed te verlaten. Je blijft net iets langer liggen en komt er plots achter dat je te laat gaat komen. Je skipt je ontbijt waardoor je de eerste colleges in gammele toestand bijwoont. Had je nu toch maar snel even iets gegeten..

Eigenlijk is het eerste stukje een beschrijving van mijn ochtend. Ik bleef te lang als een burrito in mijn warme deken gewikkeld, waardoor ik bijna te laat zou komen bij mijn afstudeeradres. Gelukkig had ik een simpele oplossing voor een snel ontbijt: een bananasplit.

Wat heb je nodig?
– 1 banaan
– handje ontbijtgranen/havermout/gedroogde vruchten
– honing
– kaneel

Hoe maak je het?
Snijd de banaan in 2 helften en leg deze op het bord. Vervolgens voorzie je de banaan van een beetje honing en strooi je de ontbijtgranen/gedroogde vruchten over de banaan. Maak het af met een snufje kaneel en voilà! Je hebt een bananasplit als ontbijt! Uiteraard kun je eindeloos variëren met de ingrediënten. Zo vind ik het heerlijk om framboosjes, kwark of zelfs mijn Walmerfarms caramelsyrop te gebruiken.

Het voordeel van dit ontbijtje is dat je het binnen twee minuutjes klaar hebt. Daarnaast bevat de banaan veel voedingsvezels en bevat het langzame koolhydraten, ook wel ‘complexe koolhydraten’ genoemd. Deze worden veel trager opgenomen in je lichaam. Dit komt door de complexe samenstelling van de langzame koolhydraten. Je spijsvertering doet er langer over om het zetmeel wat hierin zit af te breken en om te zetten in glucose. Dit zorgt voor een minder snelle stijging van de bloedsuikerspiegel. Ook zorgen langzame koolhydraten voor een verzadigingsgevoel.

Mocht jij binnenkort ook een bananasplit als ontbijt eten en beschik je toevallig over een Instagram-account, laat het mij dan weten door je foto te voorzien van de hashtag #fitmetmarus. Ik ben benieuwd naar jullie creaties!

XOXO
Maruschka