Het twintigersdilemma

Je studentenleven combineren met school kan best lastig zijn. Daar weet studente Josien Feitsma alles van. Deze week vertelt ze over haar twintigersdilemma.

Het was gezellig in het X-gebouw. Terwijl ik mijn aandacht bij een groepsproject probeerde te houden, liepen de gangen vol met chique geklede studenten, werden bloemen uitgedeeld en stonden hapjes klaar. Het was tijd voor de diploma- en propedeuse-uitreiking. Eigenlijk was ik helemaal niet zo onder de indruk van al die mensen in nette kleding. Het was gek genoeg de schoonmaakster tussen al die mensen die mijn aandacht trok.

Ze drukte op het knopje bij de lift en wachtte geduldig totdat de net geklede gasten plaats voor haar maakten. Tot drie keer toe moest ze toekijken hoe de liftdeuren zich voor haar sloten. Ik had het met haar te doen en zei tegen haar dat het niet echt meezat. Ze antwoordde dat ze niet snapte waarom gezonde mensen niet gewoon de trap namen. Ik moest haar gelijk geven; op de trap was het verontrustend stil. Al snap ik ook wel dat die traptreden met hakken nooit het hoogtepunt van de avond gaan worden.

Na het onbegrip over het liftgebruik bracht de schoonmaakster haar onbegrip over studeren ter sprake: ‘Ik snap het niet. Waarom zou je een lening afsluiten om te kunnen studeren? De meeste studenten komen werkloos thuis te zitten met een studieschuld.’

Even vroeg ik me af of ze serieus was. Misschien vermoedde ze dat ik journalistiek studeer, en ja; voor baangarantie had ik beter iets anders kunnen kiezen. Misschien had ze ook wel net mensen in haar kringen die inderdaad thuis op de bank zaten. Het was gek, al weken maak ik mij zorgen wat ik na dit laatste studiejaar moet gaan doen. Ik denk continu aan de toekomst en twijfel over wat ik wil en wat ik een bedrijf te bieden heb. Dit wordt ook wel het twintigersdilemma genoemd: hoe ga je een baan vinden zonder werkervaring als werkervaring overal een vereiste is.

Maar moet je daarom dan maar niet gaan studeren? Studeer je alleen maar om succesvol te zijn of om verzekerd te zijn van een hoog inkomen? Nee. Ik denk dat wij als studenten ook houden van afwisseling en uitdaging. Ik studeer omdat ik wil blijven leren en mezelf wil blijven ontwikkelen, mezelf wil blijven uitdagen en verrassen. Mezelf kwetsbaar opstellen en juist dingen doen waarvan ik niet zeker weet of ik ze kan.

Als ik over een jaar mijn diploma in ontvangst neem, zal ik aan de schoonmaakster denken en in ieder geval de trap nemen.

Josien Feitsma is vierdejaars journalistiek.