‘Hurricane party’s door orkaan Matthew’

Joshua Matthews, student small business & retail management, volgt een minor in Deland, Florida. Voor WIN doet hij verslag van zijn belevenissen.

Omdat Florida een tropisch klimaat heeft, komen er nog wel eens wat tropische stormen voorbij. Vorige week maandag werd echter duidelijk dat de tropische storm die nu voorbij trekt, een orkaan zou worden, genaamd Matthew. Voor veel exchange-studenten was dit hun eerste orkaan ooit en velen wisten dus ook niet wat er zou gebeuren.

matthewIk hoorde steeds meer geruchten dat de lessen op donderdag en vrijdag niet door zouden gaan vanwege de orkaan. De eerste studenten werden al positief, want dit betekende een extra lang weekend en dus ook ‘hurricane party’s’. Maar op woensdag kregen we te horen dat iedereen vóór donderdagmiddag de campus verlaten moest hebben. Bijna iedereen was super blij, maar ik was zelf iets minder happy. De Amerikaanse studenten konden mooi een lang weekend naar huis, maar ik en de alle andere internationale studenten werden van de campus getrapt en moesten zelf maar zorgen dat we ergens terecht konden, tot de orkaan voorbij was. We konden wel naar een opvangcentrum, maar niemand zat te springen om met vijfhonderd anderen in een gymzaal van een middelbare school te slapen. Er moest dus snel gereageerd worden.

Mijn studiegenoot Sander, die internationaal business and languages studeert op Windesheim en hier dezelfde minor volgt, had gelukkig een vriend met een huis in Florida en ging daar naartoe. Ik doe hier aan voetbal en een van mijn teammaten komt uit Texas en ik kon wel met hem mee. Dus razendsnel tickets geboekt en veilig in het vliegtuig gestapt naar Dallas, Texas. Daar kwam de moeder van mijn teammate ons ophalen. Hij bleek te wonen in het plaatsje Joshua!

In dat weekend heb ik overigens veel lol gehad en typische redneck-dingen gedaan. We zijn naar een stuk land gereden en hebben daar wat bier gedronken en met geweren geschoten. Verder hebben we veel sport gekeken en afleveringen van Narcos.

De kamers van alle studenten gingen op dinsdag weer open en ik besloot terug te vliegen op woensdag. Toen we terugreden vanaf het vliegveld zag ik vooral veel omgevallen bomen, maar gelukkig geen erge schade. Mijn kamer was ook nog helemaal droog en al mijn spullen nog heel. Iedereen die ik ken is ook ongeschonden uit de orkaan gekomen, dus eind goed al goed!