‘Christenen zonder humor vind ik eng’

Docent recht Anne Velema maakt studenten nieuwsgierig naar zijn geloof

Anne Velema is blij met Henk Hagoort als nieuwe collegevoorzitter. “Ik vind zijn benoeming bijzonder omdat de C van christelijk niet meer zo prominent aanwezig is in de hogeschool. Henk is met zijn achtergrond als directeur van de EO geen neutrale figuur, maar juist een uitgesproken persoon. Ik hoop dat hij vanuit zijn geloof een inspirator voor ons wil zijn. Hij zal dat inspireren op een fijngevoelige en bescheiden manier gaan doen, verwacht ik.”

“Ik wil ook een inspirator zijn. Niet door te bekeren, maar mijn geloof thuislaten, dat kan en wil ik niet. Als docent doceer je in eerste instantie jezelf, las ik ergens, en dat klopt. Ik kan voor een poosje een stem zijn in het leven van een student en ik hoop dat ze van mij als gelovig mens iets leren. Het is leuk dat ik tot in de puntjes weet hoe het arbeidsrecht in elkaar zit en goede gastdocenten regel, maar mijn persoon blijft bepalend voor de kwaliteit van mijn lessen.”

“Misschien ben ik de laatste der Mohikanen, maar mijn doel is studenten nieuwsgierig te maken naar Jezus. De C hoeft van mij niet terug op de gevel. Het christelijke karakter op die manier benadrukken zou niet werken, gegeven de koers die de hogeschool nu vaart. We zouden valse verwachtingen kunnen wekken omdat we het christelijke aspect in de praktijk niet meer waarmaken. Ik hoop juist dat ook mensen met een ander geloof, bijvoorbeeld moslims, de vrijheid nemen voor hun overtuiging uit te komen.”

Jij manifesteert je wel uitdrukkelijk als christen op bijeenkomsten van BMR.
“Ik lever de laatste jaren een bijdrage aan de domein-kerstlunch en dat wordt gewaardeerd. Bij het toenmalige management and law heb ik bij een paaslunch een keer een inschattingsfout gemaakt. Ik kwam aanzetten met een in mijn ogen prachtig filmpje van een Amerikaanse dominee, die een aaneenschakeling van beschrijvingen van Jezus als zijn koning gaf. Dat filmpje was niet te verteren voor wie niets met Jezus heeft. Veel te veel van het goede. Het is hier geen kerk, zeiden collega’s, en gelijk hadden ze.”

Ook goedbedoelende gelovigen kunnen heel dwingend en humorloos zijn…
“Dwingende christenen zonder humor vind ik eng. Mijn studenten komen naar mijn preken en dan hoor ik terug dat ik geloofwaardig en oprecht overkom en in de kerk dezelfde Anne ben als hier of in Hedon. Ik ben – als ‘grondpersoneel’ – een wegwijzer voor God en Jezus. Grondpersoneel vliegt niet – en ik ben dus geen wolkenridder. Ik wil het voertuig van de boodschap van het evangelie zijn, maar ik wil niemand opleggen wat en hoe hij of zij moet geloven. Ik ben me er zeer van bewust dat ik met mijn verhaal mensen naar God kan toetrekken of dat ik hen juist kan afstoten.”

Hebben jouw geloofsuitingen voor je studenten een rol gespeeld bij jouw verkiezing tot Docent van het Jaar?
“Weet ik niet zeker. Mijn studenten waarderen me omdat ik mijn werk anders – dus niet beter – doe dan collega’s. Ik ben een verhalenverteller en daarom vinden studenten mijn vak niet saai of droog. Wat ook scoort, zijn mijn blended learning colleges in de Zwolse poptempel Hedon. Ik laat daar registraties maken van mijn colleges met een publiek bestaande uit studenten en collega’s. De colleges kun je terugkijken op YouTube. Zo kun je kennis delen. Windesheim doet dat nog te weinig. Doodzonde.”

Hoewel Velema honderd procent een man van deze tijd is, wordt zijn leven bepaald door “een stokoud boek.” Al sinds zijn jonge jaren in een progressief-evangelisch notarisgezin in Leeuwarden is Velema bezig de bijbel te vertalen naar het hier en nu. Hij koos voor een studie rechten in Groningen en een docentschap in Zwolle en niet voor een fulltime bestaan als dominee. “Ik wil met beide benen in de samenleving staan. Als voorganger beland je toch al gauw in een gesloten wereldje met vooral gelijkgezinden.”

Toch preek je, in je vrije tijd, vaak in Zwolle en in het land. Is dat geen achterhoedegevecht?
“Er gaat veel mis in kerken. Daar ben ik verdrietig over, maar het is logisch dat mensen zeggen: hier wil ik niets mee te maken hebben. Kijk maar naar de katholieke kerk met al die misbruikschandalen. Mijn christelijk gereformeerde kerk in Zwolle groeit nog, maar elders lopen de kerken leeg. De bijbel wordt nauwelijks meer gelezen. Ik ben er van overtuigd dat mensen daardoor veel moois missen, maar ik snap dat ze weglopen. Het is alleen zo jammer dat ze met het instituut ook Jezus de rug toekeren.”

Hans Invernizzi

Anne Velema (36), docent privaatrecht bij human resource management, is een witte raaf. De docent van het jaar 2014 begint zijn colleges regelmatig met een dagopening. Was voorlezen uit de bijbel in de beginjaren van Windesheim gebruikelijk; nu vormt Velema een uitzondering. “Maar ik krijg vaak positieve reacties als ik openlijk voor mijn geloof uitkom. Er zijn zeker nog studenten die verwachten dat docenten dat doen op een christelijke hogeschool.”