School, stage, werk, repeat

Linde Bijkerk (24), derdejaars sociaal pedagogische hulpverlening, woont in Steenwijk. Haar kamer is een verzameling van spullen met emotionele waarde en ‘hysterische’ dingetjes.

“De radiokast, een stereotoren verwerkt in een kast, is een erfstuk van mijn oma. Ik vond ‘m altijd al heel erg mooi, en toen mijn oma van zelfstandig wonen naar een verzorgingstehuis ging, heb ik deze op mijn kamer gezet.

Toen mijn oma vervolgens overleed, vond niemand deze afzichtelijke porseleinen kat echt mooi. Ik verzamel graag hysterische dingen, dus toen heb ik hem gekregen. Waarom ik van hysterische objecten hou? Omdat het bij mijn karakter past, denk ik. More is more and less is a bore. Ik heb bijvoorbeeld ook Iphone-hoesjes vol met diamantjes, kussens met schreeuwende teksten en een zilveren tas.

Op de radiokast ligt een dichtbundel van een van mijn favoriete dichters, Rutger Kopland. Ik lees heel vaak uit zijn boeken. Hij schrijft prachtige gedichten, waar ik me echt in kan verplaatsen. Hij heeft lichte gedichtjes maar ook heel zware. Het mooiste vind ik dat je zijn vorige beroep kunt terugvinden in zijn werk. Hij was vroeger psychiater, en zonder dat je het zelf hebt meegemaakt, kan je begrijpen hoe het voelt om psychische problemen te hebben. Allemaal door zijn schrijfstijl.

Op dit moment is mijn leven vooral routine: school, stage, werk, repeat. Daarom vind ik het heerlijk om even in de trein, thuis of tussendoor in een andere wereld te kruipen door een goed boek te lezen.

Daniel Joe Heemskerk

10-school-stage-werk-repeat-02-win-4-26-oktober-2016 10-school-stage-werk-repeat-01-win-4-26-oktober-2016 10-school-stage-werk-repeat-03-win-4-26-oktober-2016