‘Ik zou zoveel willen veranderen!’

Nynke de Groot, vierdejaars student maatschappelijk werk en dienstverlening, werkt voor haar studie in Gambia, in een psychiatrische instelling.

Mijn eerste werkdag bij de psychiatrische instelling Tanka Tanka viel op de ‘national day of mental health’ en tevens de open dag van de instelling, waardoor ik niet veel meer heb gedaan dan luisteren naar speeches en me voorstellen aan personeel en patiënten.

tanka-tankaDe dag daarna was het Islamitisch nieuwjaar en dus een vrije dag. Mijn medestudenten en ik waren uitgenodigd door Mamadi (een bevriende Gambiaanse student) om dit met zijn familie te vieren. En dus hezen we ons weer in de traditionele kleding en gingen we vroeg op weg om daar ook te ontbijten. Hierna kwamen alle familieleden bijeen om samen met een imam te bidden. Erg indrukwekkend om daarbij te mogen zijn. Ik kreeg al vrij snel de kleine Mohammed (van de naming ceremony) in mijn handen gedrukt en vervolgens heb ik de halve dag gelukzalig naar hem zitten kijken. Hij is zo klein en lief!

Die woensdag begon pas mijn eerste echte werkdag. Bij binnenkomst zag ik al snel iets opmerkelijks: op een matras lag een broodmagere man in zijn eigen urine. Ik had nog nooit zoiets naars gezien. Suzan gaf hem water, maar hij kon de fles niet eens optillen. En niemand van het personeel kende de man. Na een douche, schone kleren en ontbijt begon de man een beetje te praten. Hij was de middag daarvoor binnengekomen en had vanaf die tijd niks te eten gehad. Ik was zo onder de indruk van de gebeurtenis dat ik aan het einde van de dag doodmoe naar huis ging.

10-ik-zou-zoveel-willen-veranderen-win-05-10-november-2016De dagen daarna waren gelukkig niet zo heftig, maar er gebeurt dagelijks genoeg! Het werken bij Tanka Tanka is dan ook erg uitdagend. Ik zou zoveel willen veranderen! Het levert in ieder geval genoeg ideeën op voor mijn individuele project. Wel ben ik me bewust dat ik niet de eerste student ben die iets wil veranderen, maar ik hoop dat ik, hoe klein dan ook, toch iets kan bijdragen tijdens mijn verblijf in Gambia.

Groetjes,
Nynke

Er zijn 2 reacties op «‘Ik zou zoveel willen veranderen!’»

1. Timme Koudstaal schreef:

Ik hoop dat het je gaat lukken!!!
    Heel veel suc6 🙂

2. Akke Vlietstra schreef:

Hey Nynke, moai om wer wat fan dy te lèzen. Do sjochst hiel wat dêr. En wat wolle je graach de minsken helpe dêr…alle bytsjes helpe!! Succes doeg x