10.000 downloads op één dag

Wordt de game Cublast de opvolger van Minecraft?

Hbo-ict student Stefan Dinkelberg ontwikkelde Cublast, een behendigheidsspel voor de mobiele telefoon. Binnenkort komt er ook een versie voor de Xbox.

Met een roze balletje zo snel mogelijk rollen en bouncen door een wereld van grijze blokjes en ondertussen zoveel mogelijk punten verzamelen: dat is de kern van Cublast, een behendigheidsspel voor je smartphone. Stefan Dinkelberg (24), vierdejaars student hbo-ict op Windesheim, ontwikkelde Cublast samen met Djordy Donopawiro (21), voormalig Windesheim-stagiair en eerstejaars game design and production op Saxion. Aanvankelijk alleen voor de lol, maar inmiddels is het spel in totaal ruim 350.000 keer gedownload via de stores van Apple, Google en Windows. Samen met het nieuw toegevoegde teamlid Stefan van Diemen de Jel (24, eveneens vierdejaars hbo-ict) werken ze momenteel aan een versie voor de Xbox en Windows 10.

Super Mario
Stefan Dinkelberg en Djordy kennen elkaar al sinds hun tiende. Stefan: “We waren altijd al bezig met games. En vooral met onze eigen werelden creëren binnen die games, zoals dat kan in het bekende spel Minecraft. Heel fascinerend vind ik dat.” Stefan en Djordy deden dezelfde mbo-opleiding en kwamen elkaar weer tegen op Windesheim, waar ze aan een gaming-project werkten. Stefan: “Op een gegeven moment besloten we om samen een spel te ontwikkelen, gewoon voor de lol. Het moest wel een simpel spel zijn, want met zijn tweeën kun je niet iets heel ingewikkelds maken.” Al snel was het idee van Cublast geboren. Djordy: “Het is een simpel spel: het enige wat je hoeft te doen, is je telefoon bewegen en op het scherm tappen, maar de obstakels die je onderweg tegenkomt, maken het een uitdaging.” Stefan van Diemen de Jel: “Je kunt het spel vergelijken met Super Mario, maar dan zonder de vleesetende planten en paddenstoelen.”

Frustratie én voldoening
Al tijdens de ontwikkeling kregen de studenten goede feedback op Cublast. Djordy: “We hebben een goede balans gevonden tussen frustratie van het steeds weer ‘doodgaan’ in een level en de voldoening als het dan uiteindelijk tóch lukt.” Vorig jaar besloten de studenten het spel in te dienen bij de Microsoft Windows Game Developer Contest, een internationale wedstrijd voor spelontwikkelaars. Daarbij wonnen ze de tweede prijs: vijfduizend dollar. “Dat kunnen we goed gebruiken om het spel verder te ontwikkelen, want ons huidige verdienmodel is niet zo succesvol,” vertelt Stefan Dinkelberg. “Het spel is gratis verkrijgbaar in de app-stores, en eenmaal gedownload kunnen spelers in-app aankopen doen: thema’s waarmee je je wereld een andere kleur kunt geven. We hebben er bewust voor gekozen geen items aan te bieden die je een voorsprong geven, zodat het spel voor iedereen even toegankelijk blijft.”

Bron van inkomsten
Met de Xbox-variant hopen de studenten een goede bron van inkomsten te genereren. Stefan Dinkelberg: “De Xbox-game willen we als titel verkopen, wat wil zeggen dat mensen het spel moeten aanschaffen voordat ze het kunnen spelen.” Stefan van Diemen de Jel is speciaal voor dit project bij het team gevraagd: “De kans om een Xbox game te ontwikkelen krijg je niet vaak! Ik ben nu bezig met nieuwe features, zoals het implementeren van de optie waarmee je Cublast kunt spelen als multiplayergame, waarin je mét elkaar of juist tegen elkaar speelt. Ook kunnen spelers levels editen en elkaars levels spelen.“

Een spel op de Xbox uitbrengen doe je ook als game developer niet zomaar, daar komt een flinke aanmeldprocedure bij kijken. Stefan Dinkelberg: “Een concept moet eerst goedgekeurd worden door ID@Xbox, het programma voor onafhankelijke game-ontwikkelaars voor de spelcomputer. Ze willen namelijk alleen kwaliteitsspellen uitgeven. Het was een erg pittig proces, omdat we het concept vaak moesten bijschaven. Maar na een half jaar zijn we toegelaten!”

India veroveren
De release van de Xbox-versie van Cublast staat gepland voor 10 maart 2017, maar voor die tijd reizen Stefan Dinkelberg en Djordy nog ‘even’ naar India: “De Dutch Game Association zocht game-developers die interesse hebben in de Indiase markt en naar een gamebeurs in Azië willen. Echt iets voor ons: we ontwikkelen Cublast namelijk met een programma dat ondersteund wordt door een mobiel platform dat veelal in India gebruikt wordt, dus dat is voor ons een mooie kans om die markt te veroveren.” De Dutch Game Association kreeg verschillende aanmeldingen, maar koos Stefan en Djordy uit om naar de beurs te gaan. Stefan Dinkelberg: “Het is een mooie kans om ervaring op te doen en contacten te leggen met game-professionals in India. En natuurlijk presenteren wij ons mobiele spel en de Xbox-game!”

Ook starten de studenten half december nog een crowdfund-project via IndieGogo. “Met de inkomsten die we daaruit halen, willen we onder andere de maandelijkse kosten dekken om de ontwikkeling van het spel veilig te stellen. En het is natuurlijk een mooie manier om het spel extra in de spotlights te zetten!”

De nieuwe minecraft
De studenten hadden niet verwacht dat hun hobbyproject dergelijke vormen aan zou gaan nemen. “Ik weet nog dat we in het begin helemaal stoked waren met honderd downloads per dag,” vertelt Djordy. “Maar op een gegeven moment haalden we zelfs de 10.000.” Hoe het vanaf nu verder gaat is niet te voorspellen, maar als het aan de studenten ligt gaan ze ook aan de slag met een versie voor de Playstation en duiken ze met toekomstige projecten de virtual-realitywereld in. Stefan Dinkelberg: “Eerst focussen we op de Xbox-game. Ik heb geen idee wat die gaat doen, maar ik hoop echt dat ik hiervan kan gaan leven. En als ik heel extreem mag dromen? Dan wordt Cublast de nieuwe Minecraft!”

Tekst: Janine Sterenborg
Foto: Gerben Rink

Er zijn 1 reacties op «10.000 downloads op één dag»