Stemming: ‘Digitaal beoordelen kost enorm veel tijd’

Docenten moeten tegenwoordig alle eindwerkstukken digitaal beoordelen en archiveren. Een vooruitgang of tijdrovende bureaucratie?

Theo van Dijk03-stemming01-digitaal-beoordelen-kost-enorm-veel-tijd-win-07-08-december-2016
docent lvo natuur- en scheikunde
“Ik zie vooral voordelen. Als ik een eindgesprek moet voeren, vaak op een school, hoef ik geen stapels kopieën meer mee te sjouwen. En ik kan alles op m’n laptop invullen. Makkelijk dat ook het ondertekenen digitaal gaat. Verder kunnen er geen stukken meer zoekraken bij het secretariaat.”

03-stemming02-digitaal-beoordelen-kost-enorm-veel-tijd-win-07-08-december-2016

Dirk van der Laan
docent commerciële economie
“Het is goed dat werkstukken digitaal gearchiveerd worden, maar het gekozen systeem is vreselijk. Het reageert traag, de volgorde van de stappen is onlogisch, je moet heel vaak klikken en het werkt niet intuïtief. Heel moeizaam dat je die procedure herhaaldelijk op verschillende momenten moet doorlopen.”

Erna Koekkoek03-stemming03-digitaal-beoordelen-kost-enorm-veel-tijd-win-07-08-december-2016
docent en lid examencommissie sociaal pedagogische hulpverlening
“Het is hiermee veel gemakkelijker om het eindniveau van studenten te controleren. Ik snap dat de overgang groot kan zijn voor opleidingen die nog veel handmatig deden, maar de angst dat het systeem moeilijker wordt, is grotendeels onterecht. Ik ben zestig en ik ben er al aan gewend.”

03-stemming04-digitaal-beoordelen-kost-enorm-veel-tijd-win-07-08-december-2016Jos Reinders
docent lvo Engels
“Onhandig dat studenten via dit systeem maar twee versies van hun verslag kunnen inleveren. Ze hebben vaker feedback nodig voor het goed is, want een eindwerkstuk maken is best ingewikkeld. Op andere punten werkt het prettiger en minder omslachtig dan voorheen. Vooral fijn dat ik nu zelf de cijfers in kan voeren!

Marije van Huffelen03-stemming05-digitaal-beoordelen-kost-enorm-veel-tijd-win-07-08-december-2016
docent technisch beroepsonderwijs
“Wij werken al een tijdje digitaal, dus voor studenten verandert er meer dan voor ons. Zij moeten hun werk voortaan altijd uploaden naar de elo. Ik kan het dan openen en mijn beoordelingsformulier koppelen, dat is maar een paar minuutjes werk. Alleen lastig dat het systeem je niet vertelt als er een nieuw verslag is ingeleverd.” (JS)

Lees ook: ‘ICT-systemen moeten beter en simpeler’