Knettersuiker met chilisaus

De nieuwe Pathé-bioscoop in Zwolle: ‘een prachtig paradijs’

Als grote filmliefhebber is journalistiekstudente Michelle dolbij met de splinternieuwe Pathé-bioscoop in Zwolle. Daarom stuurden we haar naar de officiële opening. Zitten die nieuwe stoelen net zo lekker als haar vertrouwde bank thuis?

Lieve studenten wonend aan het Talentplein: lucky bastards dat jullie zijn! Een poep en een scheet, dat is wat het jullie kost om vanaf de flat de nieuwe bioscoop te bereiken. Gelukkig ligt de nieuwe bios op de route naar mijn werk, dus ik kon het bouwproces de afgelopen maanden nauwlettend voor jullie in de gaten houden. Onze geliefde Kroon, de oude Pathé in het centrum, is sinds kort officieel een verlaten gebouw.

En die nieuwe bioscoop, net buiten de stadgracht… Extra zalen, een groter scherm, Dolby Atmos. Er werd ons nogal wat beloofd: maar wat hebben we nu werkelijk aan al die technische snufjes en wat kunnen we allemaal nog meer verwachten? Met vriendin en studiegenoot Mirthe mocht ik naar de officiële opening, vorige week donderdag, en kreeg ik dan eindelijk de antwoorden.

1533 stoelen
De bioscoop heeft niet alleen negen zalen, drie verdiepingen en 1.533 stoelen, nee: er is ook een toilet waar (als je geluk hebt) Mariah Carey wordt afgespeeld. Ik kan mijn geluk niet op en schreeuw vanaf de pot naar Mirthe: “All I want for Christmas, zingen nu!” En wil je een special effect tijdens je performance, wapper dan even met je haren langs de kraan. Uit de zijkanten van de kraan komt namelijk geen water, zoals ik had verwacht. Nee, het is een ingebouwde droger met windkracht tien.

Na een bezoekje aan het toilet hebben we genoeg tijd voor wat lekkers. Waar ik in de Kroon geen keuze kon maken tussen de verschillende drankjes, word ik hier helemaal gek (op een goede manier). Mijn aandacht wordt getrokken door een regenboog van M&M’s. Of wil ik snoep scheppen? Een latte van de ‘Starbucks on the Go’?

Keuzestress
Terwijl ik mijn bankrekening check om te kijken of ik niet gewoon van alles wat kan nemen, staat Mirthe al bij de popcornbar: ‘Create your own popcorn’. Nog meer keuzestress! Het is de bedoeling dat je kiest tussen zoute of zoete popcorn. Dat lukt ons nog wel. Maar dan wordt er door de ‘popcornman’ gevraagd naar de flavour, twee toppings en om het af te maken een ‘sauce’. Uh, help! Uiteindelijk lopen we weg met een bak zoete popcorn met paprika flavour, knettersuiker, smarties en chilisaus. Vreemde keuze? Ja. Gekke smaak? Zeker. Maar ik voel mij zo blij als een vierjarige met haar eerste HappyMeal. Laat die film maar beginnen!

Stiekem vozen
Nog een paar feitjes. Bij de Pathé in Zwolle kijk je voortaan naar een beeld met ‘21:9 Cinemascope’, er is een zaal met laserprojectie en het Dolby Atmos-geluidssysteem met 3.495 speakers (of iets in die richting) laat je stoel heftig trillen. Niet dat die termen mij ook maar iets zeggen, maar zoals Pathé-directeur Lauge Nielsen het omschrijft tijdens het officiële praatje: “Je kunt het geluidsbeeld plaatsen waar je dat zelf wil. Dat geeft een 3D-beleving in geluid. Mocht het in de film regenen? Dan word je bijna nat.” Bij wijze van spreken dan. En ja hoor: tijdens het kijken van ‘Rogue One – a Starwars Story’, word ik uit mijn stoel geblazen. Vibrerende stoelen: check!

Mirthe kijkt tijdens de film verlangend naar de royale loveseats: stiekem vozen met je date wordt zo een stuk makkelijker. Geen irritante armleuning meer, waardoor je je in gekke kronkels moet manoeuvreren om te kunnen knuffelen. Plus extra beenruimte voor je lover! Samen kunnen jullie je lekker nestelen in de zachte rode kussens. Mocht het flesje cola daarbij in de weg zitten, dan zet je deze gewoon in je bekerhouder. Sowieso beter dan mijn bank.

Onze conclusie?
De nieuwe bioscoop is een waar paradijs voor alle filmliefhebbers onder ons. Dus laat je studieboeken verstoffen en ga naar de film! De Kroon is slechts een toiletgebouw vergeleken met dit nieuwe, prachtige paleisje.

Michelle van der Molen