Starfucks! Boycot die zaak!

Je zou kunnen stellen dat ik een pessimistische kijk op de zaken heb. Misschien. Sommigen vinden mij cynisch. Wellicht. Maar zolang ik de stelling kan verdedigen dat de dingen die ik op Windesheim meemaak cynischer zijn dan mijn eigen cynisme, ik de indruk heb dat ik de enige ben die het ziet én ik als plicht heb als anonieme columnist dergelijke misstanden aan te kaarten, permitteer ik me de vrijheid om toch maar een opmerkelijk staaltje schizoïde gedrag aan te kaarten.

Joris Luyendijk kwam namelijk naar Windesheim. Om de vertellen over zijn stokpaard: de amoraliteit van de financiële sector en het feit dat we maar weinig hebben geleerd van de vorige bankencrisis. Over dat de financiële wereld gewoon een cynische winstbeluste sector is die, wanneer ze de kans krijgt, ons gewoon weer twee poten zal uitdraaien. En dat wij daar als ‘waarde(n)volle hogeschool’ natuurlijk een rol in moeten spelen. We leiden immers de financiële sector van morgen op. En dat moet natuurlijk ook. Joris is ook wel een beetje mijn held. Recht door zee, durft de vinger op de zwaar ontstoken plek te drukken. Nee, Joris heeft het ver geschopt. Diep respect voor Joris.

Goed dat Windesheim hem uitnodigde. Maar laat het niet een vrijblijvend staaltje schone schijn zijn. Onderdeel van het probleem in de financiële sector is ook het op grote schaal ontwijken van belasting door multinationale ondernemingen. Ik noem IKEA, Apple, popgroepen als U2 en the Rolling Stones. Dit zijn allemaal ‘Nederlandse’ bedrijven voor de belasting, zodat ze in ‘eigen’ land nauwelijks belasting hoeven te betalen en door allerlei financieel gekonkel in Nederland ook niet. En als grote multinationale ondernemingen op dergelijke wijze belasting ontwijken, wie betaalt dan een steeds groter deel van de totale door de overheid te innen belastingsom? Juist, jij en ik! Een belangrijk deel van het hoger onderwijs wordt betaald met belastingopbrengsten. En de bedrijven die profiteren van de goed opgeleide krachten, betalen dus steeds minder mee aan dat onderwijs. Dat is natuurlijk een schande.

Wat nog schandelijker is: dat een met belastinggeld gefinancierde hogeschool, die pretendeert ‘waarde(n)volle’ professionals op te leiden, in dezelfde week waar op ernstige wijze de komst van Joris Luyendijk aangekondigd wordt, trots aankondigt dat men in zee gaat met Starbucks. Onder het motto: ‘we proudly serve Starbucks’ kunnen we binnenkort de Starbucks koffiedrankjes ook bij het grand-café krijgen. Voor diegenen die niet weten wat Starbucks doet: op grote schaal belasting ontwijken. Als er één bedrijf bekend staat vanwege de cynische en schimmige financiële trucjes, dan is het Starbucks. Als er één bedrijf is dat zijn middelvinger opsteekt naar de belastingdienst en hen een keihard ‘FUCK YOU’ toevoegt, dan moet het wel Starbucks zijn.

Als Windesheim echt lessen wil gaan trekken uit de kern van Luyendijks betoog, echt een ‘waardenvolle’ hogeschool wil zijn (en dat kan nu de meestverdienende hogeschoolbestuurder van Nederland het pand verlaten heeft), dan laten we een netjes belastingbetalende, lokale Zwolse koffie-ondernemer de plek innemen van Starfucks!

En zolang dat niet gebeurt: boycot die zaak!

D.A.T.A.