Tussen vuile sokken en bierkratjes

Stukafest: muziek, toneel en dans op studentenkamers

Optredens van veelbelovende artiesten in studentenkamers. Dat is het idee van Stukafest, dat dit jaar eindelijk weer eens in Zwolle wordt gehouden.

“Het wordt net zo chill als wanneer je met vrienden een feestje op je kamer viert en iemand spontaan een liedje begint te spelen op z’n gitaar”, vertelt Tom Elzinga, onlangs afgestudeerd aan de lerarenopleiding biologie van Windesheim. Samen met drie andere studenten organiseert hij het Studentenkamerfestival (Stukafest) in Zwolle. Wat kunnen bezoekers verwachten? Acht uiteenlopende optredens die plaatsvinden in studentenkamers in en rond het centrum.

“Studenten gaan niet zo snel naar ‘cultuur’”, vertelt Tom. “Het trekt de aandacht niet en bovendien zijn kaartjes voor veel optredens duur. Om die drempel te verlagen, proberen we de prijzen zo laag mogelijk te houden. Zo vragen we studenten als vrijwilliger om hun kamer ter beschikking te stellen en om gastheer of –dame te zijn.”

Een beetje rommel mag
Elise Oostenbrink, studente technische bedrijfskunde, is één van die vrijwilligers: “Op mijn kamer speelt Oost Wanted, een bandje waar ik nog nooit van had gehoord en waar ik niet snel naar toe zou gaan als het in Hedon zou optreden. Maar door Stukafest maak ik toch kennis met hun muziek. Ook vind ik het leuk dat er allerlei studenten bij me over de vloer komen om naar de optredens te kijken. Het wordt vast heel gezellig!” Nieuwe mensen over de vloer, dan wil je netjes voor de dag komen, toch? “Natuurlijk ruim ik van tevoren op en zorg ik dat ik breekbare spullen opberg. Maar het hoeft geen paleis te worden.” “En een beetje rommel mag best”, vult Tom aan: “Dat is ook de charme van Stukafest. Dat je bij wijze van spreken tussen de vuile sokken en de bierkratjes zit.”

Intimiteit
“Het dak moet eraf!”, zegt Rick Slagers, vierdejaars van de lerarenopleiding geschiedenis. Samen met vijf anderen vormt hij de band Red Beard Funk Circus, die tijdens het festival optreedt. “Een enorme eer, dus we hebben meteen ja gezegd.”

De punkfunkband speelde al vaker in Zwolle, onder andere in Hedon en op het Bevrijdingsfestival. Vergeleken daarmee is Stukafest toch veel te klein? “Het is juist leuk om voor een kleinere zaal te staan. Het publiek is zo dichtbij dat je veel directer contact hebt. Dan kun je de mensen veel makkelijker meekrijgen. We zijn straks dan ook pas tevreden als het publiek lekker meedoet: dansen, feesten schreeuwen en vooral heel veel plezier hebben.”

Op herhaling
Stukafest wordt al zestien jaar in allerlei studentensteden gehouden, maar Zwolle heeft maar één keer eerder meegedaan. Dat was in 2012, toen ook opgezet door een student van Windesheim. Tom: “Dat was zo lang geleden dat wij dit jaar van voren af aan moesten beginnen. Naamsbekendheid opbouwen, sponsors overtuigen, het was flink aanpoten. Leuk om te doen, maar wel veel tijdrovender dan we hadden verwacht.” Dat moet een volgende keer soepeler: “Daarom zijn we nu al op zoek naar opvolgers om het festival volgend jaar te organiseren. Want Stukafest is zo’n leuk initiatief, dat móét een vervolg krijgen!”

Jitse Schipper

Van kamer naar kamer

• Stukafest vindt plaats op woensdag 8 februari. Kaartjes koop je vooraf, via www.stukafest.nl/zwolle
  • Wat je kunt verwachten? Muziek (Oost Wanted, Fin M’Coul, Karel J. Schepers en The Rising Sun), comedy (Hessel van der Scheer en Bovenste Knoopje Open), dans (Influmanos Crew) en theater (NN TWEE)
  • Je kunt kiezen of je naar één of meerdere optredens gaat. Tussen de optredens, die elk een half uur duren, zit steeds een pauze zodat je van de ene kamer naar de andere kunt lopen of fietsen.
  • Na afloop is er in Het Vliegende Paard een groot slotfeest, het Stukafeest, met de band Red Beard Funk Circus en een (nog geheime) toneelact. Toegang tot dat feestje is gratis!