Veel meer dan ‘een beetje skaten’

Studentes Manon en Simone richtten vorige maand longboardvereniging Zwolv op. De community in Zwolle groeit razendsnel.

Longboard-games, tricks en knakworsten: de parkeergarage onder het X-gebouw was op zondag 15 januari een playground voor de kersverse longboardvereniging Zwolv, opgericht door studentes Manon Hessels (22), Simone Haverkate (26) en drie mede-longboaders. Ze willen graag een sterke basis neerzetten voor de nieuwe generatie Zwolse longboarders. Het start-event was onwijs leuk, aldus Manon, vierdejaars journalistiek: “Ik liep de hele dag rond met een enorme lach op mijn gezicht, zo trots was ik op dit resultaat. We organiseerden drie longboard-games, bijvoorbeeld een race door de parkeergarage: je moest als team allerlei opdrachten uitvoeren, zoals zo snel mogelijk een bekertje bier naar de jury brengen. Best lastig als je aan het skaten bent!”

Dansen op een board
Longboarden lijkt in eerste instantie veel op skateboarden, maar het is een heel andere discipline, volgens Manon: “Een skateboard is korter, je kunt er vooral lompe tricks mee pullen. Afstanden afleggen is lastig: je zet je drie keer af en na tien meter sta je alweer stil. En als ik met een gewoon skateboard over een kiezelsteentje rij, lig ik op mijn smoel!”
Simone, vierdejaars culturele maatschappelijke vorming: “Een longboard is echt gemaakt om afstanden mee af te leggen, een hobbeltje doet je niet zoveel.”
Wat Manon echter het leukste vind om met een longboard te doen, is dansen: op een rollend board danspasjes uitvoeren. Maar met een longboard kun je ook extremere acties uithalen. Simone: “Ik ken jongens die met een motorpak aan met tachtig kilometer per uur van een berg af boarden. Mij niet gezien!”

Enorme transformatie
Voor Simone en Manon is longboarden echter veel meer dan alleen ‘een beetje skaten’. Manon kocht vier jaar geleden haar eerste board. “Ik wilde al langer een board, maar in het dorp waar ik woonde lagen alleen klinkerwegen, dat skate voor geen meter. Dus toen ik in Zwolle kwam wonen ging ik langs de voormalige boardwinkel The Boardfather. Ik voelde me er meteen thuis. De longboardcommunity is prachtig. Longboarders staan allemaal hetzelfde in het leven: ze zijn creatief, ondernemend en ze hebben aandacht voor elkaar. Mijn hele vriendenkring komt direct of indirect uit deze community!” Simone: “Als ik op reis ben, zoek ik vaak longboarders op. Via de internationale longboardgroep op couchsurfing vind je altijd iemand om mee op te trekken of om bij te slapen. Zo heb ik ooit eens met een groep longboarders midden in de nacht door Parijs geskate. We hadden de stad voor onszelf, heerlijk!”

Manon vond veel steun in de community toen ze in Zwolle kwam wonen. “Ik was nieuw hier, kende niemand en thuis had ik het niet makkelijk gehad. Ik had namelijk in korte tijd twee gezinsleden verloren. In de community had ik de ruimte om mezelf te zijn en als ik domme dingen deed, zoals te veel feesten of blowen, spraken de anderen me erop aan en belandde ik weer op het rechte pad. Ik realiseer me nu dat dat vluchtgedrag was en dat het oké is om soms stil te staan. Het vluchtgedrag herken ik nu ook bij de jonge garde.” Simone: “We zien mensen die heel onzeker binnenkomen, vervolgens langzamerhand opfleuren en een enorme transformatie ondergaan. Dat is echt gaaf om te zien!”

Steeds meer boarders
De behoefte om een longboardvereniging op te richten, ontstond door de groei die de longboard-community in Zwolle de laatste jaren heeft doorgemaakt. Simone is de initiatiefnemer van de wekelijkse longboard-meetup ‘Zwolle Rolle’, die nu ook onder de paraplu van Zwolv valt. “Elke woensdagavond skaten we samen, maar de groep is inmiddels zo groot dat het onverantwoord is om tussen de auto’s te skaten. Dus in de meeste parkeergarages zijn we niet meer welkom,” vertelt ze. Manon: “We willen wel graag een vaste indoor-locatie waar we bij slecht weer kunnen skaten. Als vereniging kunnen we makkelijker in gesprek gaan met partijen die dat voor ons kunnen regelen. De parkeergarage onder het X-gebouw was perfect: we hadden zelfs toegang tot toiletten en elektriciteit!”

Een vereniging biedt nog meer praktische voordelen. Simone: Het geeft ons structuur. Straks kunnen we onze taken makkelijker aan een ander overdragen. We willen beiden graag gaan reizen. Straks kunnen we makkelijk een paar maanden weg zonder dat de boel instort. Maar de belangrijkste reden om Zwolv op te richten is om er als community sterker uit komen en een sterke basis neer te zetten voor de nieuwe generaties. We hopen dat zij over zes jaar terug kunnen kijken met eenzelfde tevredenheid en dankbaarheid als wij!”

Tekst: Janine Sterenborg
Foto: Jasper van Overbeek

Zelf ook longboarden?

Wil je lid worden van longboard vereniging Zwolv? Dan kun je je aanmelden via www.zwolv.nl. Als lid kun je gratis deelnemen aan workshops die in het teken staan van een discipline, zoals longboard dancing of freestylen. Geheel in de community-spirit verwachten Simone en Manon dat een workshop afgesloten wordt met een bezoek aan de kroeg of een bbq’en in het park! Daarnaast staan er toertochten op de planning. Een jaarlidmaatschap van Zwolv kost 15 euro.