‘Linksrijden is nogal wennen’

Pedagogiekstudente Eline Visser loopt stage in Nieuw-Zeeland, bij een welzijnsorganisatie. Voor win’ doet ze verslag van haar belevenissen.

20170210_171630De trainingsweek is voorbij, eindelijk! Het was een zeer lange week. Het grootste deel van de trainingen was herhaling voor mij, maar dat is logisch aangezien de training ook voor medewerkers was die geen diploma hebben. Ik heb namelijk – tot mijn verbazing – ontdekt dat er mensen werkzaam zijn in de zorg zonder ook maar enig diploma. Dat kan hier blijkbaar gewoon! Toch heel anders dan ik gewend ben in Nederland.
Ik heb ook mijn eerste stagedagen gehad en ik moet er nog flink aan wennen. De aanvankelijke euforie-fase (waarin ik het land geweldig vond, de mensen superaardig en de sfeer relaxed) is inmiddels flink voorbij. De realiteit is ingedaald en dat is goed, denk ik. Realistisch gezien is het leven hier natuurlijk ook niet geweldig. Ook hier ben ik hard aan het werk en ook hier wordt er van mij verwacht bezig te zijn met school.

De weekenden met trips zijn heerlijk. In het weekend ben ik naar een strand geweest met zwart zand, afkomstig van vulkanische grond. De autorit er naartoe was nogal… uhm, hoe zal ik het zeggen… wennen. Alleen maar bergen met steile bochten en smalle wegen. Gelukkig hoefde ik zelf niet te rijden omdat ik nog geen eigen auto had.

IMG_20170204_192234_242Maar daar kwam al snel verandering in, want ik heb samen met een huisgenootje een auto gekocht! Toch wel gek: ik heb mijn allereerste auto gekocht aan de andere kant van de wereld. Het is wel even wennen om de linker weghelft te moeten gebruiken en in een automaat te rijden. Maar inmiddels kan ik zeggen dat ik het aardig onder de knie heb.

Ik krijg vaak de vraag: mis je thuis al? Volledig tegen mijn verwachtingen in is het antwoord ‘nee, ik heb totaal geen heimwee’. Ik weet niet hoe het kan, maar ik mis thuis zijn niet. Ik merk dat de tijd voorbijvliegt en dat ik hier alweer bijna drie weken ben. Binnenkort ga ik een vakantie inplannen om naar het Zuidereiland te gaan, waar de natuur nog zoveel mooier schijnt te zijn dan op het Noordereiland. De combinatie van wonen in een ander land en tegelijkertijd het land ontdekken is fijn en afwisselend. Ik ga me zeker wel vermaken de komende maanden!

Er is 1 reactie op “‘Linksrijden is nogal wennen’

1. Nynke Bosscher schreef:

Wat leuk om jouw verhalen te lezen Eline! Heel veel succes en plezier gewenst in Nieuw-Zeeland!