Lightboard nieuwe gadget mediacentrum

Het mediacentrum heeft een nieuwe tool, het lightboard – een glazen whiteboard – in gebruik genomen, voor het maken van ‘kennisclips’.

Het board werd gemaakt met hulp van vier studenten werktuigbouwkunde en elektrotechniek.

De glasplaat wordt tussen docent en camera gezet, zodat de docent op het lightboard kan schrijven terwijl hij in de richting van de kijker staat en zijn verhaal vertelt. Wat de docent tekent, licht op, zodat de tekst ogenschijnlijk ‘in de lucht’ verschijnt. Omdat de filmopnames via de computer worden gespiegeld is het geschrevene wel leesbaar.

Windesheim is de eerste hogeschool die een bord bouwde met de nieuwe, in Amerika ontwikkelde techniek, vertelt Erik Hulsken van het E-lab. Inmiddels zijn er een stuk of tien onderwijsfilmpjes gemaakt met het nieuwe apparaat. “De docenten die er mee geëxperimenteerd hebben zijn zeer enthousiast.” (EM)