Een nieuw China!

Toen ik de rode Chinese communistenvlag weer eens fier in top zag wapperen voor onze Hogeschool, moest ik even denken aan een artikel dat ik vorige week las in het NRC Handelsblad. De Chinese overheid gaat binnenkort ongeveer 2 miljoen studenten aan 147 universiteiten in het geheim volgen. Als experiment. Dat houdt concreet in dat alle internetgedrag, verplaatsingen binnen de campus, verplaatsingen buiten de campus, betalingen, bezoek aan (internet)cafés, bibliotheekbezoek, ja zelfs toiletbezoek geregistreerd zal gaan worden. De studenten weten van niets, want dit zou de resultaten van het onderzoek alleen maar kunnen verstoren, aldus de onderzoekers. Zo kunnen studenten die ‘s avonds te laat op de campus komen of te lang in internetbars blijven hangen op passende wijze ‘begeleid’ kunnen worden.

De professor die dit onderzoek gaat begeleiden ziet twee belangrijke doelen: de maatschappij te zuiveren van oneerlijkheid en om mensen die het moeilijk hebben op tijd op te sporen en te helpen. Het hele project is een proeftuin voor een sociaal puntensysteem dat de overheid in heel China wil gaan invoeren. Dit systeem komt er op neer dat je gedrag dus feitelijk non-stop gemonitord wordt en dat de overheid je op basis hiervan punten toekent of punten van je afneemt. De punten die je verzameld hebben weer gevolgen voor welke scholen je (kind) mag bezoeken, of je een hypotheek kunt krijgen en nog meer van die handige dingen. Je hebt weinig fantasie nodig om te bedenken waar je dit systeem nog meer voor kunt gebruiken.

Ik vind het een prachtig project en ik denk dat we er via onze warme Chinese contacten als eerste Nederlandse hogeschool aansluiting bij moeten zoeken. We kunnen namelijk veel van de Chinezen leren, zo laat dit vooruitstrevende project maar weer eens zien. We weten in ieder geval zeker dat de uitwisselingsstudenten die nu vanuit Windesheim naar China gaan of daar reeds verblijven alvast in het project opgenomen gaan worden. Ik hoop dat het management van Windesheim vertrouwelijk ingelicht zal worden over de resultaten, want helaas is dit soort baanbrekend onderzoek in Nederland niet mogelijk door achterhaalde liberale waarden. Jammer, in Nederland leeft men nog steeds achter de dijken in de geur van spruitjes; de wereld dendert verder mensen! Westerse concepten als privacy en mensenrechten getuigen van een wereld die voorbijgegaan is. De wereld van de Westerse werelddominantie. Voorbij die tijd.

Gelukkig kan Windesheim met zijn brede interculturele blik mooi aanhaken en een onderscheidende hogeschool worden. Stel je voor, een wereld zonder oneerlijkheid, net zoals in China! Waar geen student meer om hulp hoeft te vragen omdat de hogeschool al weet dat je hulp nodig hebt voordat je het zelf weet. En wat kun je er tegenin brengen? Niets, we hebben immers toch niets te verbergen of te verliezen?

D.A.T.A.