Stemming: ‘Ik voel geen druk om iets te doen buiten school’

Sinds twee jaar heeft Windesheim een nieuw onderwijsconcept. Studenten voelen zich meer uitgedaagd om naast hun studie over hun vak na te denken. Alvast een baan nemen, netwerken en cursussen volgen. Voelen studenten dat als druk?

Ilja van Tongeren03-Stemming(01) ‘Ik voel geen druk om iets te doen buiten school’-win 15-20 april 2017
docent bij technische bedrijfskunde
“Veel van mijn studenten doen al iets met hun vak buiten de opleiding! Zij werken bijvoorbeeld bij het bedrijf van hun ouders. Studenten hebben door het nieuwe onderwijsconcept meer verantwoordelijkheidsgevoel. Ze hebben wel vaker vragen, over bijvoorbeeld het huiswerk, door de losse structuur.”

03-Stemming(02) ‘Ik voel geen druk om iets te doen buiten school’-win 15-20 april 2017Jasper Potkamp (21)
derdejaars pabo
“Ik doe nu een minor waarin ik veel met vakliteratuur bezig ben, dus ik lees veel buiten school. Als student heb ik alle middelen om mezelf goed te ontwikkelen. Er is een bibliotheek en de leraren staan altijd klaar als er iets is. Ik vind dat je zelf gemotiveerd genoeg moet zijn om die mogelijkheden te benutten.”

Wesley van der Bol (25)03-Stemming(03) ‘Ik voel geen druk om iets te doen buiten school’-win 15-20 april 2017
vierdejaars journalistiek
“Docenten zeggen wel dat je al een journalistiek baantje moet zoeken en dergelijke, maar je wordt niet echt gestimuleerd. Je krijgt bijvoorbeeld geen extra studiepunten. Ik merk wel dat het de laatste jaren beter is geworden: twee jaar geleden deed bijna niemand nog iets naast school, nu is dat wel anders.”

03-Stemming(04) ‘Ik voel geen druk om iets te doen buiten school’-win 15-20 april 2017Anouk van der Veer (23)
derdejaars hbo-ict
“Bij ons wordt gezegd: als je succesvol wilt worden in de ICT, moet je ook buiten je studie bezig gaan met je vak. Veel van mijn medestudenten zijn al aan het programmeren in hun vrije tijd. Maar ik zit bij een studentenvereniging en doe dat dus wat minder. Soms levert dat wel een beetje druk op.”

vierdejaars student pedagogiek
“Veel druk om iets te doen buiten school voel ik niet echt. Er zijn hier weinig activiteiten die je buiten schooltijd kan doen om jezelf bij te spijkeren. Gek genoeg doe ik niet veel aan pedagogiek buiten mijn opleiding, maar meer aan psychologie. Ik zit er namelijk over na te denken om dat hierna te studeren.”

(HJB)