Student krijgt inzage in eigen studiegedrag

Het programmateam Studiesucces keek hoe studenten leren met behulp van de elektronische leeromgeving (elo).

Studenten logopedie en van de master learning en innovation hebben deelgenomen aan een proef waarbij hun online studiegedrag werd gevolgd. Docenten en studenten konden via trackers-software exact volgen welke student wanneer welk online-lesmateriaal tot zich nam. “De deelnemers waren verdeeld in twee groepen,” vertelt onderzoeker en hogeschoolhoofddocent Erik Bolhuis. De eerste had toegang tot een site die hun online-studiegedrag kiet zien. Van hen bezocht slechts tien procent de site. De tweede groep kreeg drie keer klassikaal te zien hoe vaak ze gebruik hadden gemaakt van elo. Daarbij leerden ze ook welke lesstof andere klasgenoten hadden aangeklikt. “Als je ziet wat anderen hebben ingezien en jij nog niet, dan wil je ook weten wat er staat.”

Volgens Bolhuis werd het online studiegedrag gestimuleerd. “De docenten konden zien of studenten iets alleen aangeklikt of ook daadwerkelijk gelezen hadden.” De verbeterende resultaten hadden daardoor ook invloed op hun manier van leren. “Studenten leggen de schuld vaak bij iemand anders. Bijvoorbeeld het saaie lesmateriaal. Maar je kan ook denken: wat kan ik doen zodat ik het wel ga lezen.” (SP)