‘Flexstuderen is een vooruitgang’

Via flexstuderen hebben studenten meer tijd voor nevenactiviteiten naast hun studie, vindt Sven Boekelder, de nieuwe voorzitter van het Studenten Overleg Orgaan Zwolle (SOOZ).

In een ideale wereld zou studeren gratis zijn; geen enkele student zou financiële druk moeten voelen op het maken van een studiekeuze of het verrichten van nevenactiviteiten, zoals topsport of het besturen van een organisatie. Het leerproces zou flink opgeschaald worden, omdat studenten niet in de schulden raken en geen bijbaantjes nodig hebben waar ze vaak werken in de avonduren om hun studie te kunnen betalen.

Je kan zo lang over je studie doen als je zelf wilt, maar uiteindelijk zal je graag naar dat felbegeerde papiertje willen werken. Flexstuderen biedt mogelijkheden om je eigen studietempo te bepalen.

Sinds dit collegejaar is Windesheim een van de drie onderwijsinstellingen in Nederland die meedoet aan de pilot: Flexstuderen. Door middel van flexstuderen betalen studenten €38,42 per studiepunt, in plaats van een vastgelegd collegegeldtarief per jaar. Voor veel studenten biedt dit een uitkomst sinds de afschaffing van de basisbeurs, wanneer zij niet de 60 studiepunten per jaar behalen.

‘Er moet op jonge leeftijd nóg een keuze gemaakt worden die honderden euro’s kan schelen.’

De rekenaars onder ons hebben vast al opgemerkt dat flexstuderen vanaf 52 EC duurder is dan niet-flexstuderen. Dit activeert studenten rationeel na te denken en plannen, twee levensvaardigheden waar ze later in het leven nog vaak op mogen berusten. Echter kan dit ook afschrikken; er moet op jonge leeftijd nóg een keuze gemaakt worden die honderden euro’s kan schelen.06-‘Flexstuderen is een vooruitgang’(02)-Win 01-14 september 2017

Als SOOZ vinden wij flexstuderen een goede vooruitgang, aangezien we merken dat studenten momenteel vaak deze nevenactiviteiten laten liggen om zich te kunnen focussen op de studie. Met een optie als flexstuderen wordt het voor studenten weer aantrekkelijker om zich aan een nevenactiviteit te wagen. Het herinvoeren van de basisbeurs zou echter nog steeds onze voorkeur blijven houden.

ICT- student Sven Boekelder (22) komt uit Zwolle. Het komende jaar is Sven bestuursvoorzitter van het SOOZ. Deze organisatie zet zich in voor de belangen van de Zwolse student.