‘Vrienden maken gaat vanzelf’

Het studentenleven start in de Bruisweek

Is Windesheim gezellig? Valt er iets te beleven in Zwolle? En zijn die andere studenten leuk? Je ontdekt het in de Bruisweek.

08-‘Vrienden maken gaat vanzelf’(01)-Win 01-14 september 2017
‘Lekker gezellig met z’n allen’

Thijs: “Het is hier lekker gezellig met z’n allen!”
Albert: “Het mooie weer helpt ook mee. We zitten overigens niet bij elkaar in het groepje. We ging naar dezelfde middelbare school en kwamen elkaar hier toevallig weer tegen. We gaan vanavond wel samen naar het Bruisconcert!”
Thijs Markus (rechts) is eerstejaars technische bedrijfskunde, Albert van Wijhe studeert aan Hogeschool VIAA

08-‘Vrienden maken gaat vanzelf’(02)-Win 01-14 september 2017
‘Shit, ik ken niemand’

Dionne: “In het begin van de Bruisweek denk je wel: shit, ik ken niemand. Sluit ik wel aan bij de groep? Maar nu ik deze meiden heb leren kennen, vind ik het heel gezellig! Misschien is het ook beter dat je in het begin niemand kent, want dan sta je open voor iedereen. Als je elkaar al kent dan is het gevaar dat je toch meer naar diegene toe trekt en dat je de rest van de groep niet leert kennen.”
Dionne (rechtsonder), Shannon, Ilse, Aline en Maran zijn eerstejaars verpleegkunde

08-‘Vrienden maken gaat vanzelf’(03)-Win 01-14 september 2017
‘Niet bang om op iemand af te stappen’

Jade: “We staan met een hele gezellige groep op het tentenveld. En dan moet je net mij hebben. Ik ben een sociale idioot die niet bang is om met vreemden te praten. Dus ik praatte met het ene groepje en dan weer met de andere groep en zo is er een leuke click tussen alle studenten van de opleiding ontstaan.”
Sander: “Nou, sociale idioot is misschien niet het goede woord. Je bent spontaan en loopt snel op anderen af.”
Lennart: “Het is nu in ieder geval heel gezellig. We kennen elkaar misschien net een dag. Of er echt vriendschappen hier uit ontstaan, vind ik nog te vroeg om te zeggen.”
Lennart Gjaltma, Sander Geerlings en Jade de Munck gaan elektrotechniek studeren

08-‘Vrienden maken gaat vanzelf’(04)-Win 01-14 september 2017
‘Samen naar de stad tijdens tussenuren’

Vera: “Het is heel gezellig hier! Goed georganiseerd ook.”
Chantal: “We hebben een groepje met alle meiden uit onze toekomstige klas. We kunnen nu al goed met elkaar opschieten.”
Anniek: “Als de studie straks echt begint, denk ik wel dat we samen gaan stappen. En samen naar de stad tijdens tussenuren.”
Carmen: “En vanavond met z’n alleen naar het Bruisconcert! Dat gaat vast wel laat worden voordat we terug zijn op de camping.”
Vera, Chantal, Anniek, Carmen en Sylvana zijn eerstejaars communicatie

08-‘Vrienden maken gaat vanzelf’(05)-Win 01-14 september 2017
‘Vrienden maken ging vanzelf’
Leonie:
“We hebben elkaar maandagochtend op school ontmoet. Wij hebben samen een groepje maar eigenlijk was de hele klas direct al heel hecht met elkaar.”
Tamar: “Het vrienden maken ging eigenlijk vanzelf. Je moet gewoon lekker kletsen met elkaar dan leer je de ander snel beter kennen.”
Pauline: “Ja, en jezelf open stellen!”
Nadia: “Inderdaad. Iedereen die meedoet aan de Bruisweek is wel open. Vooral ’s avonds, haha!”
Leonie, Pauline, Tamar, Nadia volgen de lerarenopleiding Duits

08-‘Vrienden maken gaat vanzelf’(06)-Win 01-14 september 2017
‘Je wordt in het diepe gegooid’
Petra:
“We hebben elkaar direct aan het begin van de Bruisweek ontmoet: we zaten in hetzelfde groepje en we konden het eigenlijk direct goed vinden met elkaar. We hebben samen het spel Zwollypoly gespeeld, dat was heel leuk en grappig!”
Lisa: “Je wordt hier wel echt in het diepe gegooid. Maar dat is ook het leuke van de Bruisweek, daardoor leer je elkaar snel kennen. Je stapt makkelijk op mensen af.”
Lisa en Petra (links) zijn eerstejaars Pabo

08-‘Vrienden maken gaat vanzelf’(07)-Win 01-14 september 2017
‘We komen bij elkaar in de klas’
David:
“We kennen elkaar al van het mbo. Toen ik hoorde dat zij op Windesheim Verpleegkunde ging studeren, dacht ik: dan ga ik ook! We komen ook bij elkaar in de klas, leuk hé.”
Melissa: “Iedereen in ons introductiegroepje komt in dezelfde klas. Dus zo leer je de toekomstige klasgenoten goed kennen. Met de één klik je wat sneller dan met de ander, maar dat lijkt me logisch, dat vormt zich eigenlijk vrij snel. En vanaf dat moment trek je met elkaar op.”
David: “Ik heb geen spijt dat ik me heb aangemeld voor de Bruisweek. Er heerst een leuke, ongedwongen sfeer. Daardoor maak je makkelijk contact.”
Melissa Schuur en David Hamstra zijn eerstejaars Verpleegkunde

08-‘Vrienden maken gaat vanzelf’(08)-Win 01-14 september 2017
‘We hadden direct een klik’

Merel: “We kennen elkaar sinds gisteren en delen een tent. We hadden eigenlijk direct een klik.”
Nadia: “Ik denk omdat we allebei een meisje-meisje zijn die zich staande weten te houden in een jongenswereld. En we kwamen erachter dat we dezelfde interesses hebben. Zo houden we allebei van de serie Vampire Diaries en luisteren we naar dezelfde alternatieve muziek.
Merel: “Er zijn nog geen irritaties tussen ons ontstaan ondanks dat ik verkouden ben en Nadia ook een beetje ziekig is.”
Merel (links) en Nadia zijn eerstejaars hbo-ict

Tekst: Sanne Pauwelsen, Reinhilde van Aalderen en Wouter van Emst