Zuid-Korea: ‘Middenin de nacht thuiskomen levert strafpunten op’

Wouter Dijks, vierdejaars small business & retail management, studeert dit semester in de stad Daegu, in Zuid-Korea. Voor win’ doet hij verslag van zijn belevenissen.

Al vanaf dag één ben ik verliefd op de Koreaanse keuken, veel vlees, goede kruiden en lekker pittig! Het enige gerecht dat ik (tot nu toe) echt niet lekker vond, waren zijderupsen. Maar blijkbaar zijn de meeste Koreanen het hier met mij over eens. Mijn vuistregel is om eerst te proeven vóór ik nadenk, en dat bevalt goed. Ik had namelijk nooit verwacht fan te worden van inktvis ‘Bulgogi’. Dat laatste betekent zoiets als scherp vlees. Heerlijk!

De mensen zijn fantastisch hier, niet alleen de Koreanen maar ook de andere uitwisselingsstudenten. Ik ontmoet mensen vanuit de hele wereld. De medestudenten waar ik het meeste omga komen uit Duitsland, Italië, Rusland, Japan en natuurlijk Zuid-Korea. Het is echt fantastisch om zoveel te leren over de diverse talen en culturen. Met name mijn Duits is ongelooflijk verbeterd.

Buitengesloten
Vanuit school worden we verplicht om ‘s nachts tussen één en vijf uur op onze kamer te zijn, waardoor we tijdens het stappen tot de max moeten gaan om niet buitengesloten te worden. Als iemand er wél voor kiest om – bijvoorbeeld – om drie uur ’s nachts thuis te komen, dan levert dat strafpunten op.

Volgende week als de feestdag Chusok begint (een soort Thanksgiving) ga ik samen met Stefano en andere vrienden richting Seoul. Het idee is om door Korea te reizen, het internationale vuurwerkfestival mee te maken en een tour te regelen door de gedemilitariseerde zone tussen Noord- en Zuid-Korea. Na deze mini-vakantie zal het studeren weer beginnen, aangezien de tentamenperiode deze maand start.

Onvoldoende
Ik zal meer moeten studeren dan ik van tevoren had verwacht, met name voor Koreaans. Deze taal is makkelijk te leren, maar moeilijk eigen te maken door de vele klanken en moeilijkheidsgraad van het alfabet. Ik heb al op de harde manier geleerd dat studeren belangrijk is, want op mijn eerste Koreaanse toets scoorde ik meteen een onvoldoende… oeps.

Having a good one,
Wouter

Meer lezen en zien van Wouter? Check dan zijn blog: https://steemit.com/@travelingwutu93