Acrobaat Dierenartsassistent Documentairemaker

Studeren met een functiebeperking, hoe is dat? Studente Els Klaui geeft ons een inkijk in het hoofd van een ADD’er.

Hmm, waar zal ik over schrijven? Maar vooral, waar begin ik? Begrijp me niet verkeerd, ik zit nooit zonder ideeën. Maar de vraag is of deze ideeën ook daadwerkelijk relevant zijn.

Ik kan best een stuk schrijven over wat ik zou willen doen als ik filmregisseur zou zijn. Ik zou dan enthousiast beginnen te vertellen over de films die mij geïnspireerd hebben. Om vervolgens té gedetailleerd in te gaan op de situatie waarin ik deze films heb gezien. Daarna zou ik compleet zijn afgeleid door de gedachte aan de koekjes die ik tijdens de film zat te eten. Waarschijnlijk zal de laatste alinea eindigen in wat ik zou doen als ik banketbakker zou zijn.

“Maar Els, dan schrijf je toch gewoon een hele column over beroepen die je interessant vindt?” Ik snap dat je denkt dat dat een goed idee is, maar nee. Allereerst gok ik dat ook deze column het slachtoffer zal worden van mijn warrige hoofd. Ten tweede heb ik zoveel interesses dat ik er geen eind aan de column zou komen.

Bovendien is mijn bedoeling om jullie inzicht te geven in het hoofd van een ADD’er. Eentje die niet meer zo goed weet wat ze in haar eerdere stukken heeft geschreven. Uit angst voor herhaling en bij gebrek aan relevante ideeën heb ik dat dan maar een tijd lang voor me uit geschoven. Nou ja, dat, én de gebruikelijke redenen voor uitstelgedrag.. Iets met aapjes, maar daar heb ik het de vorige keer al over gehad.

Om het makkelijker te maken adviseerde iemand mij om wat meer vrijheid te nemen in het schrijven. Dus niet alleen ADD-gerelateerde acties maar willekeurige onderwerpen. Kijk en op dat moment begonnen bij mij de alarmbellen te rinkelen. Met deze vrijheid zou ik namelijk alle kanten op vliegen, vijftig verschillende teksten starten en er geen één afmaken. Tenzij ik verlamd ben door de keuzestress natuurlijk. Autonomie is leuk en zo, maar als ik binnen een beperkte tijd iets af wil krijgen, dan heb ik richting nodig.

Zal ik je een geheim verklappen? Eigenlijk wilde ik schrijven over de typische ADD-actie die ik zojuist in de lift had. Dat moet dan maar de volgende keer…

Els Klaui
Vijfdejaars global project & change management en lid van SCHIB, platform voor studeren met een functiebeperking

Er zijn 4 reacties op «Acrobaat Dierenartsassistent Documentairemaker»

1. Bas schreef:

Grappig, eigenlijk weet je dus precies waar het knelt…….

1. Bets schreef:

Wat schrijf je heerlijk leesbaar, vooral door gaan!

2. Bets schreef:

Wat schrijf je heerlijk leesbaar, vooral door gaan!

3. Karel schreef:

Nooooooo ben heel benieuwd naar de lift. Ik zei gister midden in een teampraatje op ‘heeft er iemand nog vragen die nu belangrijk zijn?’: Ja, je haar zit heel raar vandaag, wat is er aan de hand?… Iedereen lachen. Iemand riep ho stop we kunnen niet verder voor dit raadsel is opgelost. Oeps