‘Brugklas Bart’ kent geen schaamte

Eerstejaars Bart Sollman: acteur / presentator / model

Journalistiekstudent Bart Sollman speelde in de tv-serie Brugklas, had een rol in de Hollywoodfilm Dunkirk en wil héél graag PowNews presenteren. Deze alleskunner gaan we vaker terugzien op tv.

De altijd energieke eerstejaars Bart Sollman, onder zijn studiegenoten op Windesheim bekend als ‘Brugklas Bart’, speelde drie seizoenen in de ZAPP-serie Brugklas. Inmiddels is Bart te oud geworden voor zijn rol als Rogier, maar in oktober won hij nog wel even (samen met het hele team) de Gouden Stuiver, de Televizier-award voor de beste jeugdserie. “Ook de serie ‘Hallo, ik heb kanker’ was genomineerd. Tegen zo’n titel kun je niet op, dacht ik. Maar toen werd tijdens het gala Brugklas genoemd als winnaar. We sprongen een gat in de lucht!”

Dunkirk
Bart vond presentaties geven op school en aandacht krijgen altijd al leuk, maar startte met acteren nadat hij de hoofdrol kreeg tijdens de musical in groep 8. Daar ontdekte hij dat hij acteren ontzettend tof vond. Hij schreef zich in bij castingbureaus, kreeg een rol in de film ‘Spangas In Actie’ en werd vervolgens gevraagd voor Brugklas. Daarnaast speelde hij in YouTube-commercials voor onder andere MediaMarkt en Samsung én had hij een rol als soldaat in de Hollywood-film Dunkirk, over de tweede wereldoorlog. “Ik lag twee weken lang verkleed als Britse soldaat op een bootje in het IJsselmeer. Het was ijskoud en mijn hoofd was geschoren met een oud scheerapparaat, om mijn uiterlijk zo realistisch mogelijk te laten lijken. Het zag er niet uit. Ik moest zelfs een lange onderbroek en grijze sokken aan, want stel je voor dat ergens een glimp van een zwarte sok te zien zou zijn: dan was het niet meer geloofwaardig! Het lijkt overdreven, maar het was fantastisch om te zien hoeveel aandacht voor detail regisseur Christopher Nolan heeft.”

Reddingsbootje
Tijdens het filmen op de boot werd Bart zeeziek. “Een reddingsbootje bracht me naar de kant. Even had ik een superdeluxe Hollywood-trailer voor mezelf.” Acteur Harry Styles, vooral bekend van de boyband One Direction en zijn solo-zangcarrière, kwam nog even langswippen voor een praatje. “Het was zo tof om mee te maken. Al ben ik niet snel onder de indruk van bekende mensen hoor. Vrij snel had ik door: die jongen lijkt op mij. Hij is ook baldadig, maar kan vlammen op momenten dat het nodig is.”
Bart’s personage is uiteindelijk – helaas, helaas – uit de film geknipt. “Je ziet me alleen nog in de trailer. Erg jammer natuurlijk, maar deze ervaring pakt niemand me meer af!”

Ballenknijper
Naast zijn acteerwerk deed Bart afgelopen zomer mee aan de Mister International Netherlands-verkiezing. “Een fotograaf die castingfoto’s van me maakte vond dat ik mee moest doen. Ik ben wel in voor nieuwe dingen. Uiteindelijk stond ik als iele jongen in een te kleine boxer op een podium tussen gespierde kerels die elke dag trainen en op hun eten letten. Ik drink gewoon bier en eet wat ik wil. Het was heel ongemakkelijk.” Bart zoekt een foto op zijn telefoon: “Kijk dan, dat ziet er toch niet uit? Dat doe ik echt nooit weer.”

Herkend op straat
Bart is dan misschien een bekend gezicht in Brugklas en wellicht binnenkort in een nieuwe serie of film (‘daar kan ik verder nog niks over zeggen!’), maar is hij een bn’er? “Ik word wel eens herkend door jongeren en soms willen ze met me op de foto, superleuk, maar ik kan nog normaal over straat. Bovendien zijn de meeste bn’ers net als jij en ik ook gewoon mensen die doen wat ze leuk vinden en waar ze goed in zijn. Alleen komen zij toevallig op tv.”

Acteur met ambitie
Doen wat je leuk vindt, is de leidraad in Barts leven. “Het leven is er om van te genieten. Ik ben ook scheidsrechter bij mijn voetbalclub in Ulft en speel trompet bij een schutterij. Waarom? Omdat het leuk is.”
Barts toekomstplannen? “Video’s maken à la Spuiten en Slikken. En presenteren bij PowNews. Zij zijn agressief-confronterend en zetten mensen voor het blok. Fantastisch. Het past ook perfect bij mij: ik durf op mensen af te stappen en mijn mening te geven. Ik ken weinig schaamte. Ik ben wie ik ben, deal with it. En als dat je niet bevalt, jammer dan!”

Tekst: Janine Sterenborg
Foto: Jasper van Overbeek