‘Enige oplossing is mijn stress aanpakken’

Laura van Barneveld, tweedejaars HBO Verpleegkunde, hing dit weekend lekker met haar vriend en de kat op de bank voor een Netflix-sessie, na een slopende week op school. Doordat zij costochondritis heeft, zijn dit soort oplaadmomentjes erg belangrijk.

Costochondritis? Wat moet ik me daar bij voorstellen?
“Het is een soort van reuma, en het houdt kort gezegd in dat het kraakbeen rondom mijn borstbeen en ribbenkast permanent ontstoken is. Het is niet dodelijk of gevaarlijk, maar het doet gewoon constant heel veel pijn. Hoe erg het pijn doet is direct verbonden met hoeveel stress ik heb, en dat is nogal een uitdaging aangezien ik een enorme stresskip ben.”

En hoe zorg je dan dat de pijn minder wordt?
“Er is met medicatie nauwelijks tegen aan te vechten, dus op lange termijn is de enige oplossing om mijn stressprobleem op te lossen. Op de korte termijn kan ik niet veel doen, naast voldoende rust nemen. Op een slechte dag vind ik het heerlijk om wat comfortabels aan te trekken, de verwarming iets hoger te zetten, en gewoon de hele avond op de bank hangen met Dexter, Modern Family of mijn guilty pleasure: Grey’s Anatomy. Als ik series kijk of game hoef ik even helemaal nergens aan te denken, en dat is soms heel fijn aangezien ik in de avonden vaak compleet uitgeteld ben.”

Dat gaat niet vervelen…?
“Ik snap dat dit voor anderen misschien heel erg saai lijkt voor een zaterdagavond, en misschien klopt dat wel, maar toch heb ik een enorm voldaan gevoel als ik de week weer voor elkaar heb en ik zaterdag weer voor mezelf heb.”

Joppe Varkevisser