Gamen en leren worden één

‘Een game is toch leuker dan een boek?’

Games zijn allang niet meer ‘gewoon een spelletje’. De virtuele en de echte wereld raken steeds meer met elkaar vervlochten, ook in het onderwijs. Is ‘spelend leren’ de toekomst?

 

‘Niet alleen voor game-verslaafde nerds’
“Ik vind het heerlijk om even tussendoor op m’n telefoon een spelletje te doen als ik even niks te doen heb of in de trein zit. Als ik het ene spelletje weer zat ben, gooi ik het van m’n telefoon af en vind ik iets nieuws.
Zo speel ik nu een spelletje, Dune, waarbij je een balletje in de lucht moet houden. Het is echt iets heel simpels en ik word er niet slimmer van of zo, maar daar doe ik het ook niet om. Het is puur vermaak voor tussendoor.
Gamen is voor sommige mensen een goede manier om sneller en beter te leren binnen hun opleiding of iets dergelijks, maar ik weet niet of ik er zelf wat aan zou hebben: ik vind een boek veel duidelijker.
Ik vind het wel een goede ontwikkeling dat gamen niet meer iets is dat alleen gameverslaafde nerds doen; het is veel toegankelijker geworden en daardoor is het veel interessanter voor veel meer mensen. Zo spelen bijvoorbeeld veel meer oudere mensen games zoals WordFeud of spelen ze op de Wii.”
Lieke van der Kamp (18),
eerstejaars sociaal pedagogische hulpverlening
Favoriete games: “Dune, op m’n telefoon.”

 

‘Een game is toch leuker dan een boek?’
“Voor een minor heb ik gewerkt aan een game waarbij de focus lag op het samen spelen met vrienden. Om te voorkomen dat mensen tijdens het spel alleen maar op hun telefoon zouden kijken, besloten we om mobieltjes een integraal deel van de game te maken. Het werd een digitaal bordspel, ‘Treasure of the Jungle’, waarbij de mobieltjes de pionnen waren en het de bedoeling was dat mensen een schat vonden door een aantal simpele opdrachten te voltooien. Games zijn unieke media omdat ze de gebruiker echt betrekken bij wat er verteld wordt. Doordat je ineens midden in het verhaal staat neem je veel sneller informatie op dan wanneer je het uit een stoffig lesboek leest, en dat zou perfect zijn voor bij het leren. Want zeg nou zelf; als je de geleerde kennis meteen kan toepassen in een game, dan is dat toch veel leuker dan een boek?”
Dominique te Riele (24),
vierdejaars hbo-ict
Favoriete games: “Als ik mijn oude Xbox erbij pak, speel ik voornamelijk Saint’s Row en Assassin’s Creed. Vooral voor het verhaal en omdat het gewoon leuk is om zoveel mogelijk anarchie te veroorzaken.”

 

‘Grens tussen games en sport vervaagt’
“Mensen gamen steeds meer, en gamen in het algemeen wordt groter en groter. Zo zie je steeds vaker grote internationale gamekampioenschappen voor FIFA en soortgelijke spellen, en eredivisies waar miljarden in om gaan. Ook heb je een campagne die zich er voor inzet om gamen een officiële sport te maken, genaamd ‘gamen is ook een sport’.
Daar ben ik het eigenlijk niet mee eens: gamen is gamen en sport is sport. Wel moet ik toegeven dat die grenzen steeds meer aan het vervagen zijn, nu de technologie zich verder ontwikkelt.
Games worden steeds realistischer, zowel op grafisch gebied als op gameplaygebied. Ik verwacht dus dat je binnenkort met een VR-bril en Wii-achtige controllers kan spelen en dat je dan écht in de game zit en ook zelf alle bewegingen moet maken. Als dat er zou komen, zou ik het misschien meer als sport gaan zien. Omdat het dan niet alleen maar op knopjes drukt vanaf je bank.”
Sven Marcé (21),
tweedejaars psychomotorische therapie
Favoriete games: “Ik game hooguit een uurtje in de week. Ik speel dan F1 Racer en Fifa 2012.”

 

‘In ziekenhuizen wordt gewerkt met een VR-bril’
“Ik speel Counter Strike met een vaste groep vrienden op Discord, een soort Skype speciaal voor gamers. Door te gamen is mijn Engels enorm verbeterd en ook heb ik een betere hand-oog-coördinatie gekregen.
Toch weet ik niet zeker of games een goed leermiddel zijn. In het onderwijs zie je dat er steeds meer gebruik gemaakt wordt van ‘spelend leren’, bijvoorbeeld op iPads. Ik zie veel enthousiasme bij de kinderen, maar ik zie ook dat er veel misbruik wordt gemaakt van deze middelen. Soms ligt de focus meer op het spelen dan op het leren.
In andere gevallen denk ik dat ‘games’ wel degelijk een positieve bijdrage kunnen leveren. Zo heb ik ooit in een ziekenhuis gezien dat er wordt gewerkt met een VR-bril. Als een kind erg bang is voor een operatie, kunnen ze daarmee van tevoren al precies laten zien wat hem of haar te wachten staat, wat de angst vermindert. Doordat ze nu niet meer bang en angstig de narcose uitkomen, zijn er ook minder pijnstillers nodig en knappen de kinderen sneller op.
Als de focus vooral op dit soort toepassingen ligt, ben ik zeker een voorstander van meer integratie tussen de virtuele en de echte wereld!”
Pascalle van den Born (20),
tweedejaars verpleegkunde
Favoriete games: “Ik ben een Nintendo-fan, dus ik speel veel op de DS, Wii of Switch. Daarnaast doe ik veel GTA V, Overwatch en Counter Strike. Vooral het sociale aspect van het gamen spreekt me aan.”

 

‘Schietspel om soldaten te trainen’
“Games kunnen veel meer toepassingen hebben dan puur entertainment. Al in 2003 was er in Amerika veel heisa over de game ‘America’s Army’. Op het eerste gezicht een vrij normaal schietspel, maar het werd ontwikkeld door het Amerikaanse leger en werd ingezet om soldaten te trainen. Dat werd destijds nog als grote geldverspilling en schadelijke propaganda gezien, maar er zijn steeds meer van deze ‘serious games’.
Tegenwoordig hebben deze games vooral een educatieve functie, maar ze laten vaak veel te wensen over, omdat het bij de ontwikkeling heel lang duurt voordat alle betrokken partijen tevreden zijn met het eindresultaat. Dit is bij dit soort games belangrijker dan bij gewone games, omdat alles ook echt moet kloppen. Bij een serieuze chirurgensimulator kan je je bijvoorbeeld niet permitteren dat er fouten in zitten die uiteindelijk levens kunnen kosten.
Hoewel games veel kunnen betekenen voor het onderwijs, vind ik dat we er niet te ver mee moeten gaan: niet alles hoeft vanuit een ‘gameperspectief’ benaderd te worden. Ik zou het in veel gevallen eerder als alternatief of verdieping aanbieden, in plaats van dat een game het enige leermiddel wordt.”
Silvan Otten (26),
tweedejaars hbo-ict
Favoriete games: “Het liefste speel ik Guild Wars 2, Bloodborne, en Dark Souls III. Daar kan ik makkelijk uren per dag in stoppen. Ik speel veel met mijn vriendin en mijn broer, dan gaat het vooral om leuk samen bezig te zijn terwijl we gezellig kletsen.”

 

‘Games worden nog weinig benut, jammer’
“Ik maak elke dag wel even wat tijd vrij om een game te spelen. Ik speel dan vooral actie, horror, of strategy. Met name dat laatste vind ik geweldig! Ik word graag uitgedaagd dus voor mij geldt: hoe moeilijker hoe beter. In dat soort games word je gedwongen om vindingrijk om te gaan met moeilijke situaties die veel denkwerk vereisen. Dat strategische inzicht dat je leert van games kan je in het ‘echte leven’ alleen maar voordeel brengen, omdat je vaak problemen tegenkomt die creativiteit vereisen.
Het is dan ook jammer dat games zo weinig benut worden in het onderwijs. Juist in situaties waar fysieke training lastig is – zoals medische handelingen – zou Virtual Reality een uitkomst zijn. Waarom? Omdat je dan zonder risico kan oefenen als je nog niet de kennis hebt om op een echt persoon te opereren.
Voorlopig moeten we het doen met poppen en lesboeken, maar die kunnen natuurlijk niet tippen aan het ‘echte’ werk.”
Jesse Drukker (26),
tweedejaars verpleegkunde
Favoriete games: “Ik ben helemaal gek op Dark Souls, Final Fantasy, en Heroes of Might and Magic.”

 

‘Technologie wordt te pas en te onpas ingezet’
“Games krijgen een steeds grotere rol in de wereld. En ook in het onderwijs begint men steeds meer de waarde van het gebruiken van games in te zien. Zo gebruikt het leger schietspellen bij het trainen van soldaten en kunnen beginnende chirurgen oefenen op virtuele lichamen.
Dat vind ik een goede ontwikkeling, maar het moet wel zinvol blijven. Games en technologie worden vaak te pas en te onpas ingezet op plekken waar ze niet tot hun recht komen, zoals wanneer tablets worden ingezet op scholen. Men was eerst heel enthousiast, want je moet immers met de tijd meegaan. Maar in de praktijk blijkt dat tablets vaak afleidend zijn en dus veelal alleen maar een last zijn in het onderwijs.
Dus laten we vooral blijven nadenken over of technologie echt functioneel is in het onderwijs, of dat het doel eigenlijk voorbijgestreefd wordt in een poging om vooruitstrevend te lijken.”
Anouk van der Veer (24),
derdejaars hbo-ict
Favoriete games: “Ik ben groot fan van singleplayer-games waar je gewoon lekker uren in kan steken, zoals Borderlands, Dishonored of een golden oldie als Rollercoaster Tycoon. Soms game ik een uurtje, soms ook bijna een hele dag.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *