Lieve Nikky: ‘Kerst bij m’n schoonfamilie’

Overspannen door de studiedruk, aan de drank of ruzie met je huisgenoten? Lieve Nikky weet raad en helpt bij al je problemen!

Lieve Nikky,

Ik heb een hekel aan de feestdagen, vooral Kerst vind ik afschuwelijk. Kerstcadeautjes kopen, die overdreven liedjes en de gedwongen gezelligheid, blech. Bovendien wil iedereen dat je het ‘gezellig’ komt vieren: mijn familie, de vriendengroep, een  kerstgala met medestudenten en ook nog eens mijn schoonfamilie. Help! Want ik zal het maar eerlijk zeggen: het liefst sluit ik me tijdens de Kerstdagen op in mijn kamer, om lekker mijn eigen ding te doen.
Rik (student SPH)

Beste Rik,

Voor de een is Kerst de gezelligste tijd van het jaar, voor de ander is het enkel frustratie en familiedrama. The not so most wonderful time of the year is voor jou aangebroken. Snap ik heel goed.

Zelf zie ik het probleem er niet van in, to have yourself a merry little christmas, in je eentje. Maar ja, ik ken je schoonmoeder niet en ik wil het niet op mijn geweten hebben dat jij en je soon-to-be ex-vriendin ‘Last Christmas’ binnenkort als nieuw levenslied hebben. En dat je vriendin volgend jaar, to save her from tears, haar hart aan someone special geeft! (En dan bedoel ik natuurlijk iemand anders dan jij hè.)

Ik zou zeggen: probeer duidelijk aan te geven dat jij van die al die gedwongen gezelligheid en dat verplichte samenzijn een beetje de kerstkriebels krijgt. Maar als dat niet werkt, heb ik hier wat snelle smoezen voor je:

– ‘Ik vier liever Chanoeka.’ (Dat is eigenlijk net voorbij, maar oké, detail. Weten zij veel.)
– ‘Santa Clause isn’t coming to town als het aan mij ligt, ik gun dat hij ook een keer thuis is met kerst.’
– ‘Precies boven mijn studentenhuis heeft een zware sneeuwstorm gewoed en nu ben ik ingesneeuwd, pas op de 27e zal het smelten.’
– ‘Ik denk dat ik wat onder de leden heb, (noem uitgestorven middeleeuwse ziekte), dus ik blijf de komende 48 uur in quarantaine.’
– ‘Het kindeke Jezus is volgens vele bronnen eigenlijk al in de (na)zomer geboren, dus ik heb het eind augustus zelf al gevierd toen ik op Chersonisos was. Het was een grote kerstborrel in zwembroek! Waar was jij?!’
– ‘Ik zag Home Alone en wilde hierdoor mijn studentenhuis inbrekerproof maken. Ik zit nu alleen wel vast in mijn eigen boobytraps.’

Ik hoop dat je hier wat aan hebt! Zo niet, tja, then you’re on your own. Ik moet mijn lippen stiften voor mijn Mistletoe-moment 😉 En nee, daar is géén schoonfamilie bij.

Liefs,
Nikky