Experimenten Strategische Koers op stoom

Ligt de Koers op koers?

Twee maanden geleden kregen negen experimenten het groene licht. Hoe ver zijn ze nu? Hoe staat het met de bouwstenen voor de Strategische Koers?

Het was weer tijd voor een bivak. Op dinsdag 23 januari (na de aftrap door CvB-secretaris Astrid Metzelaar, foto) vertelden vijf deelnemers wat er de afgelopen maanden was gebeurd. De ene groep is nog zoekende, de andere ontdekt de weerstand; weer een ander bruist van enthousiasme.
De werkgroep rond Peter de Haan bijvoorbeeld (van het experiment ‘persoonlijke propedeutische route voor studiestakers’) wil kijken of het mogelijk is om studiestakers te stimuleren om (nadat ze gestaakt zijn) toch vakken te volgen. Niet voor een propedeuse, dan toch een certificaat. Maar zitten studenten daarop te wachten? Wat vinden de ouders? De groep heeft besloten een kleine groep studiestakers te benaderen – eigenlijk voor een gesprek over het idee.

José Uitdewilligen (‘betere aansluiting mbo en work based learning’) is met haar groep hard op zoek naar de mogelijkheid om werken (naast studie), Leven Lang Leren én de door Windesheim nagestreefde personalisering van het onderwijs samen te voegen in een gloednieuw laatste studiejaar voor verpleegkunde en social work. Zij is enthousiast, dat konden de aanwezigen zien, maar Uitdewilligen ontdekte dat veel zorginstellingen zover nog niet zijn, en daar nog goed over moeten nadenken. Gelukkig zijn er grote tekorten op de arbeidsmarkt – ze moéten wel.

Enthousiasme ook bij Inge Bekhuis (‘cross over Social Work en HBO Rechten’), Wilma Dunnink (flexibel bachelor programma HRM) en bij Jan Nauta (‘inclusief en flexibel afstuderen bij techniek’). Nauta stipte een bekend probleem aan: na drieënhalf jaar studeren gaat het in de eindfase onverwacht mis. Hoe trek je de student over de laatste streep? Andere vormen, intensievere begeleiding, nét even andere route. Het moet kunnen. Nauta: ‘Inclusief is het doel, flexibel is alleen maar het middel’. (MH)