Gezonde lichamen (1/5): ‘Ik eet niets uit potjes’

Vier keer per week naar de sportschool, koken met gezonde producten en altijd de E-nummers op de verpakking naspeuren. Hoe houden studenten hun lichaam gezond?

Xiao-Nan Artz (22 jaar, vierdejaars, volgt de minor social ondernemen) eet geen vlees, vertrouwt e-nummers niet en kookt niks uit pakjes en potjes.

“Producten in potjes en pakjes bevatten vaak e-nummers en zeker de chemische e-nummers zijn slecht voor je lichaam. Daarnaast zit er vaak suiker in, maar dat staat met een andere naam op de verpakking, zoals glucosestroop of dextrose. Daarom maak ik alles zelf van verse ingrediënten. Die koop ik bij de Turk en de groenteboer bij mij om de hoek. Ik vind het belangrijk om te weten wat ik binnenkrijg, dus kies ik voor goede en gezonde producten waarvan je weet waar ze vandaan komen.”

Hoe lang ben je al vegetariër?
“Sinds mijn negende. Mijn moeder moest om gezondheidsredenen stoppen met vlees eten en ik besloot om mee te doen. En daar ben ik nooit meer mee gestopt. Ik voel me goed bij de manier waarop ik eet en ik voel me fit.”

Doe je het ook voor het milieu?
“Ja, want de vleesindustrie is een enorme belasting voor het milieu: de gassen die erbij vrijkomen dragen bij aan het broeikaseffect en klimaatverandering. Ook zorgt het voor veel dierenleed. Daar wil ik niet aan meewerken. Ik ga ook steeds meer richting een veganistisch dieet, alleen melk en kaas kan ik nog niet laten staan!”

Tekst: Janine Sterenborg
Foto: Jasper van Overbeek