Gezonde lichamen (2/5): ‘Als ik 200 kilo lift, voel ik me het mannetje’

Vier keer per week naar de sportschool, koken met gezonde producten en altijd de E-nummers op de verpakking naspeuren. Hoe houden studenten hun lichaam gezond?

Rico Bonestroo (18, tweedejaars verpleegkunde) lift vier keer per week zware gewichten in de sportschool. Een bijpassend dieet? Daar doet hij niet aan.

“Ik ben ervan overtuigd dat als je het aantal calorieën dat je nodig hebt niet overschrijdt, je ‘lean’ blijft. Als ik bijvoorbeeld een keer bier ga drinken, zorg ik dat ik overdag en de dag erna mijn calorieën compenseer. Ik voer wat ik eet in in de app MyFitnessPall, zou hou ik in de gaten of ik ‘on track’ blijf.”

Wat doe je precies in de sportschool?
“Powerlifting! Een krachtsport waarbij je drie verschillende bewegingen uitvoert met een barbell (stang) met gewichten eraan: deadliften, squatten en bankdrukken. Ik wil mezelf steeds meer verbeteren. In februari doe ik mee aan een beginnerswedstrijd, waarbij het erom gaat zo zwaar mogelijke gewichten te tillen. Daarmee heb ik iets om naar te streven.”

Is dat niet slecht voor je rug?
“Sommige mensen denken inderdaad dat je je rug er kapot mee maakt. Maar als je weet wat je doet en lift met een rechte rug, is er niks aan de hand. Ik volg een schema van een bekende powerlifter, maar die pas ik wel aan aan mijn eigen voorkeuren. Ik doe dan bijvoorbeeld minder herhalingen, maar met meer gewicht. Door de sport voel ik me zelfverzekerder: als je tweehonderd kilo lift, voel je je echt wel het mannetje. Lichamelijk, maar ook mentaal!”

Tekst: Janine Sterenborg
Foto: Jasper van Overbeek