Gezonde lichamen (4/5): ‘Als ik één gluut eet, ben ik een maand ziek’

Vier keer per week naar de sportschool, koken met gezonde producten en altijd de E-nummers op de verpakking naspeuren. Hoe houden studenten hun lichaam gezond?

Chloë Gerritsen (18 jaar, tweedejaars Bedrijfskunde MER) pluist vanwege haar glutenallergie altijd het ingrediëntenoverzicht op verpakkingen na.

“Als ik ook maar één gluut binnenkrijg, word ik binnen drie uur ziek: ik krijg buikpijn, word misselijk en moe. Gluten maken mijn darmen namelijk stuk en het duurt ongeveer dertig dagen voordat ze dan weer hersteld zijn. Gelukkig zijn er nu veel glutenvrije broden te koop in de supermarkt en kan ik zelf ook lekkere broden en taart maken.”

Hoe kwam je er achter dat je geen gluten kunt verdragen?
“Ik had altijd ondergewicht. Er was vroeger geen broek die me fijn zat omdat ik zo dun en lang was. Op aandringen van mijn moeder heeft de huisarts mijn getest op coeliaki, oftewel glutenallergie. Door glutenvrij te eten zijn mijn darmen binnen een paar jaar hersteld. Nu kan mijn lichaam voedingsstoffen weer opnemen en daardoor heb ik een normaal gewicht.”

Is het lastig voor je?
“Mensen vinden het soms wel zielig voor mij, omdat het ze lastig lijkt. Maar dat valt best mee, als je eenmaal weet wat je wel en niet kunt eten. Ik neem vaak mijn eigen eten mee. Ik moet wel ingrediënten blijven controleren: fabrikanten veranderen hun receptuur soms en melden dat niet. Ik at bijvoorbeeld een keer een Mars. Die waren altijd glutenvrij en ineens niet meer. Daar ben ik dus een maand ziek van geweest.”

Tekst: Janine Sterenborg
Foto: Jasper van Overbeek