Made by opa en kleindochter

Studente Céline verkoopt haar sieraden online

Céline Schols, studente van Windesheim Flevoland, verkoopt haar eigen minimalistische oorbellen en ringen. Ze ontwerpt ze zelf, het maken van de sieraden doet ze samen met haar 81-jarige opa.

“Mijn opa Ton kan eigenlijk altijd alles, hij is hier dan ook heel goed in”, vertelt de 21-jarige Céline. Niet dat haar opa een opleiding tot edelsmid heeft gevolgd. “Nee, hij is gewoon heel handig. Hij heeft vroeger altijd voor een baas gewerkt waarvoor hij van alles moest maken, kunstbenen bijvoorbeeld. Eigenlijk zijn deze sieraden voor hem een makkie. Hij heeft ook nog al zijn gereedschap van toen, zoals een werkbank en soldeerbout, daar maken we nu dankbaar gebruik van.”

Céline startte haar webshop CS Jewels pas een aantal weken geleden. Toch begonnen de voorbereidingen al véél langer geleden. “Ik ben al jaren lang fan van sieraden. Ik kocht, voordat ik ze zelf maakte, elke maand wel een nieuwe oorbel of ring.” Ook ideeën en inspiratie voor haar eigen minimalistische ontwerpen doet ze op door te shoppen. “Soms loop ik in een winkel en zie ik iets voorbij komen waarvan ik denk: goh, dat is leuk! Vervolgens probeer ik dat ook zo te maken, of net iets anders. Ik weet eigenlijk altijd precies wat ik wil.”

Dagje ouder
Céline hoopt dat haar opa haar alle skills bijbrengt. “Op dit moment is hij me alles aan het leren. Maar hij wordt natuurlijk ook ouder, dus uiteindelijk wil ik alles zelf kunnen doen.” Voor zowel opa als kleindochter is het erg bijzonder om samen ‘in business’ te zijn. Céline: “Inderdaad, het is heel leuk om zoiets met je opa te doen.” Misschien nog wel het meeste voor hem. “Hij heeft nu echt iets om te doen.”

Het zilver en goud voor de sieraden koopt Céline bij een groothandel. “Mijn opa en ik smelten dat om. Of we branden of buigen het op een bepaalde manier waardoor je bijvoorbeeld een oorbel krijgt. Dat gaat met brandertjes of door het te solderen.”

Verkorte opleiding
Anderhalf jaar geleden begon Céline met de associate degree (AD) Ondernemen, op Windesheim Flevoland in Almere. AD’s zijn tweejarige praktijkgerichte hbo-opleidingen die goed aansluiten bij een mbo-studie op niveau 4. Studenten worden opgeleid tot een specifiek beroep zoals, in het geval van Céline, ondernemer. Bij het afstuderen ontvangen studenten een erkend AD-diploma.

“In het eerste jaar zijn we vooral bezig geweest met het bedenken van ideeën over een onderneming die je kunt starten en kijken wat je leuk vindt om te doen. Bij mij kwam daar vrij snel uit dat ik sieraden wilde maken en verkopen.” Het gehele tweede jaar staat in het teken van het starten van een eigen onderneming. “Dus alles van A tot Z helemaal goed doorlopen en dan ook echt beginnen. Daar helpen de leraren je natuurlijk bij. Zij nemen hun eigen kennis mee en assisteren me waar nodig. Dat werkt echt heel erg fijn! En over vier maandjes is het alweer tijd om af te studeren.”

Feestdagen
Hoewel de webshop van Céline nog maar een week of zes online is, gaan de zaken prima. “Ik ben eigenlijk al voor kerst opengegaan. De website was nog niet helemaal precies zoals ik wilde en nog niet alle sieraden stonden erop, maar ik vond het zonde om de feestdagen te laten liggen.”

Voordat ze startte, wist ze eigenlijk niet zo goed wat ze kon verwachten. “Ik krijg nu ongeveer één bestelling per dag dus dat is, zo in het begin, prima. Ik hoop natuurlijk op meer, maar tot nu toe ben ik heel tevreden!”

Leven van de opbrengst van haar webshop is – in ieder geval voorlopig – vrij moeilijk, schat Céline in. “Het zou mooi zijn als dat zou kunnen, maar mijn oorbellen en ringen zijn natuurlijk niet heel duur.” Het liefste wil Céline dat ze de sieraden in een winkel kan neerleggen, zodat die ze voor haar verkoopt. “Bijvoorbeeld hier in Amsterdam.” Of in Engeland, waar haar vriend woont en waar ze deze maand zelf ook naartoe verhuisde. “Maar dat zijn plannen voor de lange termijn.”

Wouter van Emst