Verslaafd aan adrenaline

Oud-calo’er JP de Kam is een beroepswaaghals

Van calo-student tot stuntman in Hollywood-films. Voor JP de Kam is niets te gevaarlijk: hij springt het liefst uit een raam of – al vuurspuwend – van een berg.

Je hebt hem ongetwijfeld weleens gezien, al had je dat waarschijnlijk niet door: JP de Kam. Hij is stuntman in allerlei nationale en internationale films, series en reclamespots. Dunkirk, Flikken Maastricht, The Hitman’s Bodyguard, Overspel, New Kids Turbo, om er maar even een paar te noemen. Daarin zijn hij en z’n uiteenlopende stunts in volle glorie te aanschouwen: gevechten, explosies, uit ramen springen, you name it.

Jongensdromen waarmaken
JP (dat is zijn voornaam: ‘een vreemde naam voor een vreemde gozer’) kan nog veel meer dan filmstunts. Zo doet hij aan skydiven, basejumpen, freerunnen, vliegen met een wingsuit (overall met vleugels die je in de lucht houden) en vuurspuwen. “Ik ben verslaafd aan adrenaline! Dan krijg je een leven waarin je allerlei jongensdromen waarmaakt. Vroeger wilde ik ruimtevaarder worden. Boven de grond zweven is zoiets magisch. Daarom vind ik het gaaf om tussen bomen of bergen door te vliegen.”

Maar het is voor JP nooit genoeg. “Ik wil altijd net iets gekker, creatiever of abnormaler dan de rest. Parachutespringen heb ik weleens met een rubberbootje gedaan. En tijdens het basejumpen ben ik eens gaan vuurspuwen.”

Ook zijn eigen projecten probeert hij keer op keer te overtreffen. “Vorig jaar heb ik in Noorwegen een russian swing, een soort schommel, op een berg gezet en daar basejumpers vanaf laten springen in een dal van 1000 meter diep. Een geweldige act, het filmpje is viraal gegaan en heeft 300 miljoen views gekregen. Dat is natuurlijk al supergaaf, maar nu wil ik de volgende stap zetten: ik wil er een human cannonball neerzetten, een kanon waarmee je mensen wegschiet. Zoiets is nog nooit vertoond.”

Stiekeme salto’s
Voordat JP (nu 33 jaar) zijn stuntcarrière begon, zat hij op de calo van Windesheim. “Tijdens sommige turnlessen mocht ik niet meer naar binnen. Ik had salto’s gedaan vanaf de tribunes en de leraren vonden dat niet verantwoord. Maar ik bleef het natuurlijk wel proberen. Stiekem vonden ze het leuk, ook al mochten ze dat niet hardop zeggen.”

Toch was het aanvankelijk slechts een hobby voor JP: na zijn afstuderen werd hij gymleraar. “Alleen in m’n vrije tijd deed ik aan parachutespringen, basejumpen en dat soort gave dingen. Tot ik me bedacht: ik doe zo vaak spannende dingen, daar moet ik voor betaald krijgen!” En zo gebeurde het. JP solliciteerde bij Stuntteam de Beukelaer, hét stuntteam van de Benelux. Hij werd aangenomen, getraind en kreeg steeds meer stuntklussen. Na een paar jaar stopte hij als gymdocent, maar liet het lesgeven toch niet helemaal los. “Ik geef vaak workshops. In stunts, vuurspuwen, circusacts, alles wat kinderen geweldig vinden. En volwassenen trouwens ook: ik word regelmatig gevraagd voor teambuildingsdagen en bedrijfsfeestjes.”

Ongelukken
“Natuurlijk ben ik weleens bang, al zou je dat niet denken. Maar ik ben voorzichtiger dan de meeste mensen. Ik wil ooit nog een keer met een wingsuit langs een bergtop vliegen waar een vuurspuwer staat die vuur in mijn richting spuwt. Eerst vraag ik deskundigen wat vuur doet in zo’n situatie. Dan ga ik het worstcasescenario bij langs: welke risico’s levert het voor mij en voor de vuurspuwer op? Als ik alles heb afgedekt, ga ik mezelf trainen: zorgen dat ik fit ben en genoeg vaardigheden beheers. En dan gaat het nog niet in één keer, ik ga heel vaak dezelfde sprong doen en dan elke keer een stukje dichter erlangs. Na een week weet ik wel hoe het werkt en hoe ver ik kan gaan. Anderen zien alleen het filmpje van die laatste sprong, niet van al die voorbereidingen. Dan lijkt het onvoorzichtiger dan het is.”

Natuurlijk, af en toe gebeurt er weleens een ongeluk tijdens alle dingen die JP doet. “Bijvoorbeeld een gebroken sleutelbeen of een verstuikte enkel, maar die dingen kunnen je ook overkomen als je aan voetbal doet. Nee, tijdens het autorijden voel ik me onveiliger dan tijdens het uitvoeren van een stunt.”

Jitse Schipper
Foto: Jasper van Overbeek

Leer stunten!
JP de Kam geeft op 14 februari van 18.30 uur tot 20.30 uur een stuntworkshop bij On Campus, op Windesheim. Deelnemers leren filmvechten, laddervallen, met wapens werken, door een brandende hoepel springen en nog veel meer. Gratis toegang, wel even aanmelden via info@on-campus.nl.

En JP is op zoek naar mensen die in de toekomst ook stuntworkshops willen geven. Ben jij student bij een lerarenopleiding of docent en durf je een beetje actie wel aan? Meld je op www.jpdekam.nl.