Yanick in de VS / 2: ‘Zelfs de kassière vraagt hoe het met me gaat’

Yanick Vedder, derdejaars student journalistiek, studeert dit semester aan de universiteit van Vermont. Voor win’ doet hij verslag van zijn belevenissen.

De mensen hier in Burlington zijn supervriendelijk. Zo vriendelijk dat het soms eng is. In de VS is het gebruikelijk dat iedereen je begroet en meteen vraagt hoe het met je gaat (hi, how are you?) terwijl we in Nederland gewoon ‘hallo’ of ‘goedemorgen’ zeggen.

Superbeleefd
In het begin raakte ik daar een beetje van in de war. Moet ik nou echt iedere keer vertellen hoe met mij gaat? Zelfs in de winkel stelt een medewerker of kassière je iedere keer die vraag. Inmiddels ben ik er achter dat je gewoon  antwoordt met:  I’m good, thank you, how are you? En vervolgens zal de persoon verder gaan met zijn of haar bezigheden, zonder echt te antwoorden.

Niet alleen de Amerikanen zijn vriendelijk, ook de internationale studenten zijn superbeleefd. Ik heb al veel nieuwe vrienden gemaakt die erg divers zijn qua afkomst. Ze komen bijvoorbeeld uit Engeland, Italië, Finland, Spanje, Zuid-Korea, Australië en natuurlijk Amerika.

Amerikaanse begrippen
De meeste mensen zijn altijd erg benieuwd waar ik vandaan kom en als ik zeg ‘Nederland’, dan beginnen ze gelijk over Amsterdam. Ik zeg daarom ook maar gewoon dat ik vlakbij Amsterdam woon, de meeste mensen kennen Zwolle toch niet. En volgens Amerikaanse begrippen klopt dat ook nog, want voor hen is de afstand tussen Zwolle en Amsterdam relatief klein.

Wat betreft het onderwijs zijn er een paar verschillen tussen de VS en Nederland die me opvallen. Het mooie aan het Amerikaanse schoolsysteem is dat je je eigen vakkenpakket kunt samenstellen en uit verschillende richtingen kunt kiezen. Zo zijn de keuzemogelijkheden gigantisch en komen er veel meer brede onderwerpen en vakken aan bod. In Nederland ga je vooral veel de diepte in.

En dat is niet het enige grote verschil: in de VS moet je véél meer huiswerk en werkstukken inleveren. Daar moet ik nog wel even aan wennen, maar tot nu toe gaat dat gelukkig allemaal goed!

Groet,
Yanick