Stemming: ‘Bij verkiezingen kun je je stem laten horen’

Op 21 maart zijn de gemeenteraadsverkiezingen, via je stem kun je meebeslissen over de lokale politiek. Hoe denkt de Windesheimstudent daarover?

“Oh, zijn er verkiezingen binnenkort? Waarschijnlijk ga ik dan niet stemmen. Ik vind het te veel moeite kosten. Kijk, landelijke partijen zijn rond de verkiezingen altijd in het nieuws. Op basis daarvan is het veel makkelijker een keuze te maken.”
Troy Maarse (20)
eerstejaars bedrijfseconomie

“Ik ben zeker van plan om te gaan stemmen. Ik zie stemmen als een burgerplicht. Juist tijdens verkiezingen kan je je stem laten horen. Op welke partij, dat weet ik nog niet precies, daar heb ik me nog niet in verdiept. Waarschijnlijk wordt het centraal-rechts, het CDA of zoiets. Maar links zou ook nog best kunnen.”
Paul van Dalfsen (21)
tweedejaars hbo-ict

“Zelf ga ik stemmen in de gemeente Ermelo. Die gemeente is echt zwaar christelijk, dat mag wel wat minder. Daarom stem ik op een partij die zondags de winkels open laat. Alleen de snackbar is nu open. Ik zou het wel chill vinden als ik een keer gewoon op zondag naar de supermarkt kan.”
Ise Breedveld (18)
tweedejaars bedrijfskunde

“Ik mag helaas nog niet stemmen, ik ben nog maar zeventien. Ik verdiep me dan ook niet zo in lokale politiek. Met maatschappijleer hebben we het wel eens over liberale partijen gehad, dat spreekt me op zich wel aan. Stemmen is heel belangrijk, dus ik roep mensen wel op om te gaan stemmen.”
Xander Bronkhorst (17)
eerstejaars technische bedrijfskunde

“Ik ga niet stemmen. Persoonlijk denk ik dat mijn stem niet veel invloed gaat hebben. Laat andere mensen maar stemmen; de uitslag geloof ik wel. Sowieso, de landelijke verkiezingen trekken me meer. Je hoeft de televisie maar aan te zetten en je wordt ermee geconfronteerd.”
Sander Wiebing (21)
tweedejaars journalistiek