Studenten bouwen escaperoom voor politie

Zes studenten hebben voor de politie een escaperoom bedacht en gebouwd, waarin agenten getest worden op hun parate kennis.

In de escaperoom in Apeldoorn krijgen de politieagenten opdrachten en vragen voor hun kiezen die ze alleen kunnen oplossen als ze alles weten over bijvoorbeeld het vinden en in beslag nemen van bewijsstukken, het staande houden van een mogelijke verdachte en de regels omtrent het binnentreden van een pand.

Het scenario dat de zes studenten voor hun escaperoom hebben bedacht is een ripdeal in een wietplantage.

De studenten ontwikkelden de escaperoom voor hun minor serious gaming. Aanvankelijk zouden ze alleen een concept en een maquette maken, maar daar waren ze al na een paar weken mee klaar. Dus werd besloten de escaperoom ook daadwerkelijk te bouwen, vertelt ict-student Darryn van Barneveld (links op de foto).

De politie is enthousiast. Darryn: “Ik heb echt het gevoel dat we iets fantastisch hebben neergezet!” De komende maanden is de escaperoom volgeboekt met groepjes agenten die komen testen, daarna wordt er geëvalueerd. “Als men enthousiast is over deze manier van kennis testen, worden er misschien meerdere escaperooms voor de politie gebouwd, verspreid door het land.” (WvE)

Bekijk ook het item over de Escaperoom dat actualiteitenprogramma EenVandaag uitzond op maandag 12 maart.