Door het leven zonder smartphone

Studentenpastor Martin Jans daagt studenten uit om hun telefoon voor de duur van 24 of 48 uur bij hem om te ruilen voor de NoPhone. Een zwart stuk plastic dat er uitziet als een smartphone en niks kan, maar wél erg fijn in de hand ligt.

Jans: “Ik zag laatst in een restaurant een stelletje dat de hele tijd met hun telefoon bezig was. Ze keken elkaar geen seconde in de ogen. Eisen smartphones niet te veel van onze aandacht en tijd?” Het omruilen van een smartphone voor een NoPhone moeten worden gezien als een klein onderzoek, aldus Jans. “Hoe ziet ons leven er offline uit?”

Halfuur bladeren
Emma de Boer, eerstejaars global project and change management, is de eerste studente die haar telefoon vrijwillig omruilt voor een NoPhone, voor de duur van 48 uur. “Als ik ’s avonds op Netflix een film zit te kijken, kan ik gewoon niet lang mijn aandacht erbij houden. Dan open ik mijn telefoon en verdwaal ik helemaal in mijn mobiel. Ook al zijn er helemaal geen nieuwe berichten of appjes of wat dan ook! Zit ik gewoon een halfuur door mijn fotoalbum te bladeren. Dan denk ik: waarom heb ik toch die neiging om voortdurend mijn smartphone erbij te pakken?”

Gaat 48 uur zonder telefoon lukken? “Voor school zit ik in verschillende appgroepen. Als er wordt afgesproken om te overleggen, ga ik dat missen, tenzij iemand me dat persoonlijk meedeelt. Maar, ik heb niemand verteld dat ik mijn telefoon inlever…”

Glad en koud stuk plastic
Martin Jans bestelde de NoPhones bij een Amerikaans bedrijfje, dat het ludieke product aanprijst als ‘een technologievrij alternatief voor het voortdurende hand-telefoon-contact’. De NoPhone zorgt ervoor ‘dat je altijd een glad en koud rechthoekig stuk plastic hebt om vast te grijpen zonder af te zien van potentiële betrokkenheid bij uw directe omgeving’.

Jans: “Humor is een manier om mensen te prikkelen en uit te nodigen. Ik kan wel rechtstreeks op iemand afstappen en vragen: ‘is die telefoon geen verslaving?’, maar dan ben ik een zuurpruim.” (WvE)

Wie ook wil ervaren hoe het is om 24 of 48 uur zonder mobiel door het leven te gaan, kan zich melden bij Martin Jans in C194 of per mail: m.jans@windesheim.nl. De NoPhone is vanaf 13 maart ook te zien in de hoofdkantine in gebouw C (zie foto).