Studente Esmee maakt debuut in Oranje: ‘Dit is waar je van droomt’

Vierdejaars calo-studente Esmee de Graaf (20 jaar) maakte eind februari haar eerste speelminuten voor het Nederlands Elftal, tijdens een oefentoernooi in Portugal.

Je eerste speelminuten, hoe waren die?
“Ik zat op de bank en op een gegeven moment zei de coach: ‘Esmee, klaarmaken, je komt erin.’ Dat was wel echt een gaaf moment! Spelen voor het Nederlands Elftal is iets waar je van droomt.”

Begin april is er weer een kwalificatiewedstrijd voor het WK. Zou mooi zijn als je daar ook voor wordt uitgenodigd. Denk je dat je een goede indruk hebt achtergelaten in Portugal?
“Ik heb gewoon mijn best gedaan en ik hoop dat de coach vindt dat ik goed genoeg ben om mee te mogen naar die kwalificatiewedstrijd. Ik hoop het stiekem natuurlijk wel.”

Hoe schat je je kansen in?
“Er worden volgens mij 23 speelsters opgeroepen voor die kwalificatiewedstrijd en naar het toernooi in Portugal, de Algarve Cup, mochten er ook 23 mee. Daar zat ik bij, dus ja, als ik goed mijn best heb gedaan dan mag ik misschien weer mee. Maar ik weet niet hoe groot die kans is. Dat is aan de coach.”

Wat voeg jij toe aan het Nederlands Elftal? Met andere woorden: wat zijn jouw kwaliteiten als aanvalster?
“Ik heb veel snelheid aan de zijkant. En ik ben een harde werker voor het team.”

In Portugal speelde je met Lieke Martens, die bij Barcelona voetbalt en werd uitgeroepen tot beste speelster van de wereld. Hoe zie jij je toekomst?
“Dat is wel een droom, om later in het buitenland te voetballen bij een grote club. Dat zou heel vet zijn, dat ik kan leven van het voetbal.”

Je speelt in de Nederlandse competitie voor PEC. Jullie draaien een goed seizoen.
“Klopt, we hebben ons geplaatst voor de playoffs, daarin spelen de beste vijf teams van de competitie tegen elkaar voor het landskampioenschap. Het is nog niet eerder gebeurd in de geschiedenis dat PEC Zwolle daarbij zat, dus dat is best wel iets om trots op te zijn.”

Wanneer gaan die playoffs van start?
“Vrijdag begint het, dan spelen we de eerste wedstrijd tegen Ajax.”

De regerend landskampioen, een tegenstander van formaat dus.
“Ja, we mogen gelijk aan de bak!”

Tekst: Wouter van Emst
Foto’s: KNVB/Media