‘Ik daag iedereen uit om te komen’

Zeven voor Een, de zeven minuten durende bezinning in het Heim, heeft een succesvolle doorstart gemaakt. Maar ‘trekker’ Gerlof Bottema wil graag meer studenten en collega’s zien.

Studentenpastor Bert Koetsier is er ooit mee begonnen. Zijn opvolger Martin Jans had minder uren, waarna besloten werd ‘7 voor 1’ over te dragen aan Windesheim in Dialoog. Met het opheffen van WiD kwam de bezinning echter op de tocht te staan. Dat vond Gerlof Bottema zonde: ‘We zijn toen met een aantal collega’s, die betrokken of begaan waren, bij elkaar gekomen en hebben gezegd we moeten het samen in de lucht zien te houden.’

Er zijn nu zo’n dertig mensen actief bij betrokken. De planning tot de zomervakantie is bijna rond, vertelt Bottema, ‘waarschijnlijk gaat dit na de zomervakantie ook wel weer lukken.’ 7 voor 1 hoeft helemaal niet groot te zijn maar Bottema zou graag zien dat het wat bekender werd. ‘Ik heb de indruk dat de meeste medewerkers wel van het bestaan weten maar die ervaren toch een soort “religieuze” drempel. Dat is niet nodig. We zijn een heel diverse groep, uit alle domeinen. De meeste studenten weten niet van het bestaan van 7 voor 1. Daarom willen we ons bijvoorbeeld gaan presenteren tijdens de introductieweek. Ik denk dat de onderwerpen ook juist studenten aanspreken: waar kom ik vandaan, waar ben ik nu en waar wil ik naar toe? Zulke vragen komen aan bod. Het gaat om het creëren van een moment van bezinning, van aandacht.

Wanneer is zo’n moment geslaagd? Bottema: ‘Als een bijdrage me verrast. We hebben veel collega’s die goed kunnen schrijven en als je er dan bij bent terwijl ze hun eigen tekst uitspreken is dat erg bijzonder … op zo’n moment vind ik het een voorrecht dat ik daarbij mag zijn. Daarom daag ik studenten en collega’s uit om eens naar 7 voor 1 te komen. Het is elke dag en, om met Herman Finkers te spreken, het duurt maar zeven minuten, dus je zult je geen tien minuten vervelen.’ (MH)