Paulien van den Burg: ‘Retourtje Almere Zwolle’

In de trein van Almere naar huis pieker ik over mijn column. Mijn reis duurt een uur dus het moet mogelijk zijn de hoofdlijnen vast te stellen. Terwijl de gloednieuwe huizen van Almere Poort in de schemering aan mij voorbij glijden denk ik terug aan de week. Ik moet denken aan de proefvisitatie. Deze week is onze opleiding onder de loep genomen door een panel om te kijken of we klaar zijn voor de accreditatie: een bezoek van de onderwijsinspectie van het hoger onderwijs.

Wat zo’n accreditatie extra spannend maakt is dat zowel locatie Zwolle als Almere bevraagd worden. Beide draaien eenzelfde opleiding, maar beide hebben eigen keuzes gemaakt hoe deze opleiding vorm te geven. Zwolle en Almere zijn klaarblijkelijk twee heel verschillende steden, geworteld in verschillende regio’s en met elk een geheel eigen studentenpopulatie.

Deze verschillen zijn voelbaar voor mij als docent. Ik werk nog steeds regelmatig op beide locaties en regelmatig stuit ik op verschillen in organisatie, samenwerking en wat nog het meest in het oog springt: we weten eigenlijk zo weinig van elkaar.

Maar waar wij tijdens de proefvisitatie als docenten van twee locaties wat onwennig naast elkaar zitten, zo gezusterlijk zitten de studenten naast elkaar, rustig af te wachten wat er gaat komen. Als ze door het panel bevraagd worden blijkt dat ze, ondanks dat de een studeert in Almere en de ander in Zwolle, dezelfde beleving hebben van het onderwijs in de propedeuse. Ze ervaren allebei de betrokkenheid van de docenten, ze werken allebei in ‘learning communities’ (al heet het in Almere anders) en ze zijn zich beiden bewust van dat de opleiding voor het eerst draait en dat dit zo zijn opstartproblemen oplevert.

Mijn trein nadert zijn eindbestemming – ik ben in Weesp overgestapt naar Hilversum. Ik kijk verdwaasd op van mijn telefoon. Sinds wanneer heeft Hilversum zoveel grote flats?? Wat?? Ik ben opnieuw in Almere! Blijkbaar ben ik op Weesp in de trein naar Zwolle gestapt, in plaats van naar Hilversum. Ik grom naar het universum: ja, ja, er is een heel goede verbinding tussen Almere en Zwolle mogelijk. Mag ik nu naar huis?

Paulien van den Burg
is docent pedagogiek in Almere